16,28 EUR

Zbirka TRANSformacije, knjiga št. 6
Urednik zbirke: Janez Janša
246 strani, format 170 X 240 mm, 20 čb reprodukcij, broširano
©Maska, Ljubljana, 2001
ISBN 961-90309-6-6

Zbirka TRANSformacije

Janez Janša (ur): Teorije sodobnega plesa

16,28 EUR

V Maskini zbirki Transformacije je izšel dolgo pričakovani zbornik Teorije sodobnega plesa. Gre za prvo knjigo v slovenščini, ki se ukvarja s fenomenom sodobnega plesa, umetnostjo, ki je zaznamovala 20. stoletje in ki se je v zadnjih dveh desetletjih izjemno uveljavila tudi v Sloveniji.

V knjigi je zbranih 17 člankov svetovno uveljavljenih avtorjev, ki se teoretično ali praktično ukvarjajo s sodobnim plesom. Tako je mogoče prebrati sloviti tekst Paula Valeryja »Filozofija plesa«, opredelitev kaj je to sodobni ples v klasični študiji ameriškega kritika Johna Martina, razpravi Bojane Kunst in Randyja Martina o telesih plesa ter filozofov Alaina Badioua in Jelice Šumić Riha o plesu kot mišljenju.

Med avtorji sta tudi glavni protagonistki ameriškega postmodernega plesa Yvonne Rainer in Trisha Brown. V monografskih člankih so izčrpno predstavljena dela nekaterih ključnih koreografov druge polovice prejšnjega stoletja: Merca Cunninhama, Pine Bausch in Williama Forsytha. Knjiga govori tudi o nekaterih pomembnih smereh v sodobnem plesu, ki so se razvile v določenih okoljih, npr. o ameriški kontaktni improvizaciji in njenem odnosu do rock’n’rolla in diska, o japonskem butohu ter o belgijskem hiperplesu in njegovem odnosu do videa in novih tehnologij.

Zbirka TRANSformacije, knjiga št. 6
Urednik zbirke: Janez Janša
246 strani, format 170 X 240 mm, 20 čb reprodukcij, broširano
©Maska, Ljubljana, 2001
ISBN 961-90309-6-6

Izseki

Avtonomno telo tako nenehno igra spremenljivo igro med pomenom in spooznanjem, med realnostjo in pojavnostjo, med prisotnostjo in izginotjem, med subjektom in objektom in ne dopušča, da bi ga zaobjeli z enim dejanjem, sistemom, stilom, formo ali besedo.
Bojana Kunst

Plesalka je torej zares v nekem drugem svetu, ki ni svet, kakršnega slikajo naši pogledi, ampak svet, ki ga tke s svojimi koraki in ga gradi s svojimi kretnjami. A v tem svetu dejanja nimajo nobenega zunanjega cilja; ni predmeta, ki bi se ga bilo treba polastiti, ga dohiteti ali pa ga odriniti, pobegniti stran od njega, predmeta, ki bi natančno zaključeval neko dejavnost in gibe najprej od zunaj usmerjal in usklajeval, nato pa jim določal jasen in zanesljiv konec.
Paul Valery

Ples kot metafora misli nam goloto predstavlja kot nekaj, kar se ne nanaša na nič drugega kot na samo sebe, v goloti njenega vznika. Ples je misel, pri kateri ni nobenega nanašanja, misel, ki ničesar ne prinaša niti se na nič ne nanaša.
Alain Badiou

Za precejšen del koreografskega dela ne moremo najti koncepta, ki bi ustrezal katerikoli gibalni podobi; njegovi učinki so izključno kinetični. Še manj se zdi, da telo sledi drugim jezikoslovnim konvencijam kot sintaksa, semantika, retorika itn. Povsod, kjer se gib ne ujema z idejo, kjer se ples ne opira na dano hierarhijo pomena (kot jo narekuje falos), utegne raba jezikoslovja pripeljati do nerazumevanja. Prav to nerazumevanje doseže, da se realno zdi tako zmuzljivo in da izključno abstraktni ples mnoge tako zelo zmede.
Randy Martin

O uredniku

Janez Janša je avtor, režiser, performer in raziskovalec sodobnih umetnosti. Njegovo umetniško delo zaznamuje družbena kritičnost, interdisciplinarni pristop in preizpraševanje statusa umetnosti v družbi. Je avtor knjige Ponavljanje, norost, disciplina – celostna umetnina Fabre. Masko, časopis za scenske umetnosti je urejal med leti 1998 in 2006. Predsednik društva Asociacija je bil med leti 2002 in 2007. Je direktor Maske, docent za gledališko in radijsko režijo na Univerzi v Ljubljani, ter sooblikovalec teoretskega programa Tanzquartierja na Dunaju.

Kazalo

Uvod

MISEL PLESA
Paul Valery
Filozofija plesa

Alain Badiou
Ples kot metafora misli

Jelica Šumić Riha
Plešoče telo med mislijo in užitkom

TELO PLESA
Bojana Kunst
Avtonomno telo

Randy Martin
Ali plesno telo premore spol?

MODERNO/POSTMODERNO PLESA
John Martin
Značilnosti modernega plesa

Roger Copeland
Merce Cunningham in politika percepcije

Sally Banes
Postmoderni ples

EMANCIPACIJA PLESA
Norbert Servos
Pina Bausch: Ples in emancipacija

Yvonne Rainer
Kvazipregled nekaterih “minimalističnih” tendenc v kvantitativno minimalni plesni dejavnosti v obdobju preobilja ali analiza tria A

Trisha Brown
Avtobiografska skica

DRUŽBENO PLESA
Cynthia J. Novack
O gibanju kot kulturi
Kontaktna improvizacija in disko ples

PROSTOR PLESA
Heidi Gilpin
Odkloni težnosti

Gerald Siegmund
Slika in gib
Manierizem kot meja sodobnega plesa

ZAPIS/SPOMIN PLESA
Andre Lepecki
Z blaznostjo obremenjena prezenca

Johannes Birringer
Spomini realnega

Pautrice Pavis
O butohu kot Grand Guignolu, ki se je slabo končal

Knjižne zbirke