Rok Vevar: Ksenija, Xenia. Londonska plesna leta Ksenije Hribar 1960–1978
Ksenija Hribar (1938–1999) se v otroških in mladostnih letih ni ukvarjala z mislijo, da bi postala plesalka. Starši so jo vpisali v baletno šolo, ker je bila problematičen otrok. Šele ko ji je ena od plesnih pedagoginj na Ljubljanski baletni šoli rekla, da za balet ne kaže nikakršnega talenta, se ji je odločila dokazati nasprotno. Tudi ko se je leta 1960 po sedmih letih nastopanja v zboru ljubljanskega baleta prvič odpravila v London, še vedno ni računala, da bi bil ples lahko njen poklic. A srečanje z Marie Rambert in pedagogi njene šole ji je slutnjo, da na tem svetu obstaja ples, ki bi ji lahko predstavljal telesni in intelektualni izziv, potrdilo. A šele ko si je leta 1962 ogledala film Plesalčev svet (1957), v katerem je ameriška sodobnoplesna koreografinja Martha Graham na vrhuncu ustvarjalnega zagona predstavlja plesni poklic, plesalce in studijsko delo, je Ksenija Hribar očarana sklenila, da si želi plesu posvetiti svoje življenje. Čeprav se je med letoma 1960 in 1962 v Londonu seznanila z največjimi zvezdami tedanjega baletnega sveta, se je tja za slabo desetletje in pol naselila šele potem, ko ji je njen prijatelj G. B. Wilson aprila 1965 v Ljubljano prinesel novice, da se v britanski prestolnici odpira podružnična šola Marthe Graham. Ksenija ni omahovala, odpotovala je kakšna dva tedna zatem. Prispela je v mesto, ki se je pred očmi njegovih prebivalcev spreminjalo v
svetovno (pop)kulturno in umetniško metropolo. Prav to kulturno in umetniško vrenje je v drugi polovici šestdesetih let britanskemu sodobnemu plesu pomagalo pri vzpostavljanju kulturnega sistema, ki je bilo po drugi svetovni vojni prvo tudi v evropskem merilu. Šola z ustreznim visokošolskim programom, študentski in profesionalni ansambli, infrastruktura, produkcija, postprodukcija, državne in privatne subvencije, mednarodne turneje, sklad za prekvalifikacijo plesalcev po prenehanju plesne kariere in državno priznane diplome. Ksenija je pri tem pionirstvu odigrala pomembnejšo vlogo, kot smo doslej mislili. Knjiga Ksenija, Xenia, Londonska plesna leta Ksenije Hribar 1960–1978 je kulturna zgodovina sodobnega plesa, ki rekonstruira britansko sodobnoplesno zgodbo, da bi v njej poiskala plesalko in koreografinjo Ksenijo Hribar, ji dala glas in zgodbo povedala z njene perspektive. Spremlja jo na njenih plesnih začetkih, med prvimi obiski Londona, predvsem pa vpeto v programe Plesnega sklada filantropa, mecena in ljubitelja plesa, Robina Howarda (1924–1989), ki je med drugim zaslužen za ustanovitev plesne šole London Contemporary Dance School (1965),študentskih in profesionalnih ansamblov London Contemporary Dance Group in London Contemporary Dance Theatre (1967–1994) ter za vzpostavitev plesnega centra The Place, ki je leta 2019 praznoval svojo petdesetletnico. Ksenija se je v letih, ko je bila študentka (1965–1967) in članica ansamblov (1967–1974), srečala z izjemnimi imeni iz sveta sodobnega plesa, umetnosti in novinarstva, delala z vrsto enciklopedičnih koreografov in koreografinj ter nastopila na velikih prizoriščih sodobnoplesnega sveta. Knjiga njeno britansko sodobnoplesno zgodbo sklene v letih, ko je študirala in hkrati poučevala na Viktorijini univerzi v Manchestru in se nato dve leti vračala domov. Konča se v času, ko se je začela poigravati z mislijo, da bi bilo britansko sodobnoplesno zgodbo mogoče ponoviti v Ljubljani.
Zbirka Posebne izdaje, knjiga št. 20
Urednica zbirke: Amelia Kraigher
Uredniki: Iztok Ilc, Gregor Moder
22,5 cm × 27,5 cm, 251 pages
© Maska, JSKD and NDA Slovenija, Ljubljana, 2020
ISBN 978-961-6572-59-0
O avtorju
Rok Vevar (1973) je teatrolog, kurator, dramaturg, publicist in zgodovinar sodobnega plesa. Med letoma 1997 in 2011 je objavljal gledališke in plesne kritike ter eseje v domačih in tujih periodičnih publikacijah. Obdobje je sklenila knjiga Rok za oddajo: izbor kritik in člankov (Litera, 2011). Leta 2012 je ustanovil Začasni slovenski plesni arhiv, ki je leta 2017 dobil svoj prostor v Muzeju sodobnih umetnosti Metelkova v Ljubljani. Leta 2018 je uredil knjigo Noč, dan + človek = ritem: Antologija slovenske sodobnoplesne publicistike 1918–1960 (Maska, JSKD, Nomad Dance Academy Slovenija) in zanjo napisal več študijskih poglavij, ki kontekstualizirajo obravnavano obdobje. Je član balkanske sodobnoplesne mreže Nomad Dance Academy in organizacije Nomad Dance Academy Slovenija, v okviru katere sokurira CoFestival, mednarodni festival sodobnega plesa (2012). Pred tem je skupaj s Sinjo Ožbolt ustanovil festival plesnih perspektiv Ukrep, ki ga je soustvarjal med letoma 2008–2012. Za svoje delo je prejel nagrado Ksenije Hribar za zgodovino in teorijo plesa (2019) ter priznanje Vladimirja Kralja (2020) za dosežke na področju teatrologije med letoma 2018 in 2020. Je samozaposlen na področju kulture.
Video Predavanja
Produkcija: DUM – artists’ association
Koprodukcija: Maska and Nomad Dance Academy Slovenija.
Kamera: Vid Hajnšek.
YouTube kanal
Kazalo
Zahvale
Uvod
Če odidete, bomo za vami poslali milico!
Ljubljanski balet in prvi odhod v London, 1953–1960
Nottinghillski baletni farovž
V šoli Marie Rambert, 1960–1962
Na voljo imaš neznatno malo časa, da se lahko rodiš v trenutek
Film Plesalčev svet in odkritje Marthe Graham, 1962
Na televiziji sem občasno migala z ritjo
Tri prehodna leta v Ljubljani in odhod v London, 1962–1965
Nikoli se še niste imeli tako dobro!
Londonsko kulturno vrenje, Robin Howard in začetki sodobnega plesa v Veliki Britaniji, 1965
Ples po vzletnih stezah
London School of Contemporary Dance, 1965–1967
Naučiti se plesat in zdržat, četudi komaj stojiš pokonci
Prelomno leto in prihod Roberta Cohana na London School of Contemporary Dance, 1966–1967
Vsi so se strinjali, imeniten začetek
Debitantski nastop London Contemporary Dance Group v Gledališču Adeline Genée, 1967
Človek mora biti resnično nor, da se odloči za umetniški poklic
Postkrstna depresija in obisk Robina Howarda v Ljubljani, 1968
Od akrobatov do barve, ki jo umetnik razprši po steni
5 situacij, koreografije »mešanih medijev«, 1968
The Place!
Hiša na Ulici Duke’s 17, selitev Roberta Cohanav London in priprave na otvoritev plesnega centra, 1968–1969
Pravi plesni čudež
Otvoritev plesnega centra The Place, novi nastopi London Contemporary Dance Company, 1969
Ansambel bo treba razpustiti
Izredne razmere v Plesnem skladu in priprave na turnejo po Jugoslaviji, 1969–1970
Tehtnica, ki se neprestano spotika in pada iz ravnovesja
Ansambel se dokončno preimenuje v London Contemporary Dance Theatre in krsti deset novih koreografij 1970
Poti bratstva in enotnosti
Na jugoslovanski turneji, 1970
Ansambel dozori
Iz Samot in Ravni na novo evropsko turnejo, 1970–1971
Dobrodošel kontrast prevladujoči sodobnoplesni resnobnosti
Začetek Ksenijinega koreografskega leta, 1972
To ni nikakršen ples!
Ples in njegovi ljudje, 1972
Popolnoma neumna, blesava, napol odtrgana …
Premiera koreografije Treeo na londonskem avantgardnem Woodstocku ICES, 1972
Otožno petje in tenkočutni gib
Ljudje in Maša, Ksenijina zadnja krsta na ansamblovem repertoarju, 1973
Ples nad breznom zgodovine
Turneja po Južni Ameriki in slovo od ansambla, 1973
Bi se želela vrniti?
Doma v Ljubljani, medtem nesreča v Manchestru, vrnitev v London in zadnja evropska turneja, 1973–1974
Konec mojih angleških plesnih let
Triletni študijski počitek na Viktorijini univerzi v Manchestru, 1974–1977
V Ljubljano sta me preselila mačka
Vračanje v Ljubljano, 1977–1980
Kratice, slovenski prevodi nekaterih britanskih institucij in kratka opomba
Seznam koreografskih del, v katerih je Ksenija Hribar nastopila ali jih je ustvarila v Veliki Britaniji med letoma 1967 in 1973
Viri
Drugi viri
Literatura
Imensko in stvarno kazalo
Odzivi v javnosti
Knjiga londonska plesna leta Ksenije Hribar, 1960–1978
TV Slovenija / Kultura / 28. 10. 2020
Kako je plesalka Ksenija Hribar živela v Londonu
Radio Slovenija / 1. program / Kulturni fokus / vodi: Urška Henigman / 13. 11. 2020
Melita Forstnerič Hajnšek: (INTERVJU) Rok Vevar, plesni zgodovinar: Za zmanjšanje plesne dioptrije
Večer / 9. 12. 2020
Mojca Kumerdej: Slovenska in britanska zgodba Ksenije Hribar
Delo / Sobotna priloga / 12. 12. 2020
Rok Vevar, teatrolog in raziskovalec: Trenutne oblastne garniture nič ne jezi bolj kot ustvarjalnost in inteligen
Dnevnik / 18. 1. 2021
Profil
TV slovenija / vodi: Polona Balantič / 10. 2. 2021
Londonska plesna leta Ksenije Hribar
Radio Slovenija / program ARS / oddaja Oder / vodi: Rok Bozovičar / 9. 2. 2021
Andreja Kopač: Hvala vzdržljivosti in potrpežljivosti plesalcev
Delo / 13. 4. 2021
Jaka Bombač: Londonska plesna leta Ksenije Hribar
Radio Študent / 22. 9. 2021
Čeprav v današnjem intervjuju z Rokom Vevarjem ne bomo imeli priložnosti nasloviti vsega, kar je zapisano na slabih dvesto petdesetih straneh knjige, pa bomo poskušali nasloviti vsaj drobec zapisanega. Pogovarjali se bomo o Ksenijinih plesnih letih v Londonu, kjer je študirala na prvi večji evropski šoli za sodobni ples, o turneji njene londonske plesne kompanije po Jugoslaviji, na kateri je poleg plesnega izkazala tudi izjemen organizacijski talent, pa tudi o prigodah in nezgodah, ki so jo naposled pripeljale nazaj v Slovenijo, kjer je leta 1985 ustanovila Plesni teater Ljubljana.