Zbirska TRANSformacije, knjiga št. 9
Naslov izvirnika: Body art. Performing the subject
Prevod: Aleksandra Rekar
424 strani, 16 x 23 cm
©Maska, Ljubljana, 2002
ISBN 961-90309-7-4

Zbirka TRANSformacije

Amelia Jones: Body art

“Knjiga avtorice Amelie Jones sodi med prve temeljite študije fenomenov body arta in performansa, ki sta po svojem pionirskem obdobju v 60-tih in 70-tih letih, doživeli neverjetni razmah na koncu stoletja. Body art in performans sta postali najbolj izpostavljeni umetniški obliki zadnjega desetletja, zanimanje pa ni bilo omejeno na umetniško javnost, ampak tudi na širšo humanistično publiko. Glavna tema družboslovnih in humanističnih študij v zadnjem desetletju je status telesa v različnih sociloških, psiholoških, kapitalskih in medijskih razsežnostih. Umetnost body art in performansa je izpostavila probleme okuženega telesa, bolnega telesa, telesa različnih seksualnih praks, mučenega telesa, umetnih teles, prefabriciranih teles, teles lepotne industrije… Avtorica Amelia Jones naredi pomembno distnikcijo med body artom in performansom:

‘Nekateri sodobni pisci so dela, ki so nastala od 60. do sredine 70. let, imenovali ‘body art’ ali ‘body works’, da bi jih ločili od pojma ‘umetnosti performansa’, ki je bil hkrati širši (v tem, da je segal nazaj do dadaizma in zajemal vsakovrstne teatralizirane predstave likovnih umetnikov) in ožji (v tem, da je impliciral, da se mora performans dejansko odigrati pred občinstvom, najpogosteje na izrecno gledališki sceni, ki temelji na prosceniju). Zanimajo me dela, ki so se bodisi odigrala pred občinstvom ali pa ne; dela…, ki se odvijajo z udejanjanjem umetnikovega telesa, naj gre za ‘performansko’ prizorišče ali za relativno zasebnost ateljeja; to se dokumentira, tako da dogodek lahko naknadno doživljamo s pomočjo fotografije, filma, videa in/ali besedila.”
Dr. Bojana Kunst, Filozofska fakulteta

Zbirska TRANSformacije, knjiga št. 9
Naslov izvirnika: Body art. Performing the subject
Prevod: Aleksandra Rekar
424 strani, 16 x 23 cm
©Maska, Ljubljana, 2002
ISBN 961-90309-7-4

Razsrediščenje jaza

Ko torej trdim, da je za postmodernizem v resnici značilno razcepljanje, razsrediščenje, premeščanje in drobljenje jaza, ki so v precejšnjem delu sodobne kulturne teorije deležni bodisi opevanja bodisi objokovanja, trdim, da se to drobljenje dogaja tukaj, v novejših v telo usmerjenih praksah, ki imajo potencialno skrajno napredne in neizogibno politične učinke. Prav v teh novejših projektih – ki širijo intersubjektivno razsežnost body arta 60. in 70. let, a tudi pretirano poudarjajo razpršitev in partikularizacijo subjekta, kot se kaže v poststrukturalistični teoriji – se postmoderni “kiborški” subjekt, sicer zelo priljubljen pri večjem delu tehnoteorije, najbolj dramatično pokaže v vsej svoji kompleksnosti. (…) Ko se lotimo body arta s fenomenološko nabitim feminizmom, nam lahko odpre celotno področje umetniške razlage ter spodbudi razvoj novih bralnih praks, ki upoštevajo maskulinistične, rasistične, homofobične in razredno obremenjene predpostavke, skrite v disciplinah umetnostne zgodovine in kritike ter v njihovi retoriki “nezainteresirane” estetske presoje in zgodovinski naraciji. Body art prakse spravljajo na površje našo ujetost v določila pomena in vrednosti. Body art prakse #uprizarjajo# postopen, vendar dramatičen premik, ki se je zgodil v zadnje pol stoletja, prav ko gre za artikulacijo subjekta v domeni družbenega.

O avtorici

Amelia Jones je izredna profesorica umetnostne zgodovine na Univerzi v Kaliforniji v Riversideu. Je avtorica dela Postmodernism and the En-Gendering of Marcel Duchamp (1994) in kustodinja številnih razstav. Uredila je zbornik Performing the Body. Performing the Text (1998) in je soavtorica retrospektivne monografije Artist Body (2000).

Kazalo

Fotografija

1. Postmodernizem, subjektiviteta
In body art: krivulja

2.”Pollockovski performativ”
In revizija modernističnega subjekta

3. Telo v akciji: Vito Acconci
In “koherentni” moški subjekt

4.Retorika poze: Hannah Wilke
In radikalni narcizem feminističnega body arta

5.Razpršeni subjekti in konec “posameznika”:
telesa devetdesetih let 20. stoletja v umetnosti/kot umetnost

Opombe

Imensko in stvarno kazalo

Spremna beseda
Radikalni dramski učinki subjektivnosti
Amelia Jones in strategije interpretacije telesa

Knjiga v javnosti

“Amelia Jones z veliko izvirnostjo in znanjem oriše izredno zgodovino body arta v zadnjih treh desetletjih ter jo umesti na teoretsko ozemlje postmodernizma. Rezultat tega je čudovit in odprt prostor, po katerem popotuje gledalec/bralec, pri čemer ga ne vodita zgolj njegova lastna volja in želja, pač pa tudi sijajna kartografija Amelie Jones.”Moira Roth, profesorica umetnostne zgodovine na Mills Collegeu

“To je nadvse ganljiva in pomembna študija – ne samo najboljša knjiga o tej temi, temveč ena izmed najodličnejših knjig s kateregakoli od področij umetnostne zgodovine, ki so se pojavile v zadnjem času. Body Art – uprizarjanje subjekta vnovič potrjuje mnenje, po katerem je Amelia Jones eden najdojemljivejših in najizvirnejših glasov svoje generacije, ko gre za sodobno umetnostno zgodovino, teorijo in kritiko.”
Donald Preziosi, Univerza v Kaliforniji, Los Angeles

Knjiga v javnosti

Boštjan Šaver: Amelia Jones: Body art – uprizarjanje subjekta
Družboslovne razprave, XX / 2004
Jonesova poudarja, da je besedni označevalec body art že na imenski ravni pomemben, saj poudarja udeleženost telesa skupaj z vsemi rasnimi, seksualnimi, spolnimi, razrednimi ipd. praksami.

Knjižne zbirke