Festival performansa

Festival performansa #1
15. 05. 2019 – 18. 05. 2019

Festival performansa #2
28. 09. 2019

Kuratorja: Urška Brodar in Janez Janša
Ustvarjalci in performerji: The Miha Artnak, Katja Gorečan in Nika Švab, Rok Kravanja, Jan Rozman in Katarina Stegnar
Tehnična podpora: Igor Remeta
Odnosi z javnostjo: Urška Comino in Slovensko mladinsko gledališče
Izvršna producentka: Tina Dobnik
Produkcija: Nova pošta (Maska + Slovensko mladinsko gledališče)

Po lanskoletni delavnici s kolektivom Center za politično lepoto na Novi pošti predstavljamo Festival performansa, ki izhaja iz anonimnih spletnih komentarjev, uperjenih proti lanskima nagrajenkama Prešernovega sklada Simoni Semenič in Maji Smrekar. Izvedli ga bodo umetniki Miha Artnak, Katja Gorečan in Nika Švab, Rok Kravanja, Jan Rozman, Katarina Stegnar, posebna gostja bo hrvaška umetnica Tajči Čekada, kuratorja pa sta Urška Brodar in Janez Janša.

Kakšno je razumevanje sodobnega in sodobnosti v desni populistični miselnosti? Je to ultimativni socialni darvinizem, v katerem družbene solidarnosti preprosto ni in je za svoje življenje odgovoren zgolj posameznik sam? Je to svoboda govora brez odgovornosti za javno izrečeno besedo, javnost pa prostor za izživljanje nad šibkejšim, drugačnim in tujim? Kako bi bila videti sodobna umetnost, če bi jo ustvarjali s stališča desnega populizma?

Festival performansa #1
15. 05. 2019 – 18. 05. 2019

Festival performansa #2
28. 09. 2019

Kuratorja: Urška Brodar in Janez Janša
Ustvarjalci in performerji: The Miha Artnak, Katja Gorečan in Nika Švab, Rok Kravanja, Jan Rozman in Katarina Stegnar
Tehnična podpora: Igor Remeta
Odnosi z javnostjo: Urška Comino in Slovensko mladinsko gledališče
Izvršna producentka: Tina Dobnik
Produkcija: Nova pošta (Maska + Slovensko mladinsko gledališče)

Kaj je to performans

Festival performansa je umetniška gesta, ki stereotipne, pogromaške in odklonilne poglede na sodobno umetnost, kakršni prihajajo iz anonimnih spletnih okolij, jemlje dobesedno. Njegovo izhodišče so v spletnih komentarjih zapisane predstave anonimnih posameznikov o tem, kakšen performans bi avtorju prinesel družbeno veljavo (nagrado). Idej smo se lotili dobesedno, brez vnaprejšnje ironične distance, a z vsemi razpoložljivimi umetniškimi postopki in razsežnostmi, ki lahko pripeljejo do uresničitve tega, kar je zapisano v komentarjih.

Ob Trumpu smo se naučili, da nam ignoranca in vzvišeno odmahovanje z roko ne pomagata. Težava ni v anonimnem diskreditiranju sodobnih umetniških praks, ampak v tem, da v mainstreamovskih diskurzih ni jezika, ki bi sodobno umetnost docela afirmiral. Za anonimni diskurz je beseda »performans« žaljivka, ki jo uporablja takrat, kadar ne ve, za kaj gre.

Festival performansa je naš odgovor na vprašanje, kaj je to performans. S tem formatom bi radi prispevali k njegovi vidnejši umestitvi na področje sodobnih umetniških praks. Miha Artnak se v svojem performansu loteva prekrškarstva, Katja Gorečan in Nika Švab stanovanjske problematike, Rok Kravanja prostitucije, Jan Rozman zastraševanja, Katarina Stegnar sovražnega govora, Tajči Čekada pa performerskega dela.

Program

#1

Sreda, 15.05.2019
19:00 / Katja Gorečan in Nika Švab: Ljubo doma, kdor ga ima – Vselitev
19.00 / S*S       
20.00 / Tajči Čekada: Samo sir
20.00–23.00 / Rok Kravanja: Lahko ti podarim samo užitek

Četrtek, 16.05.2019
18.00 / Jan Rozman: desna leva (solo)
19.00 / S*S       
21.00 / Katja Gorečan in Nika Švab: Ljubo doma, kdor ga ima – Okrogla miza
20.00–23.00 / Rok Kravanja: Lahko ti podarim samo užitek
20.00–23.00 / Katarina Stegnar: #hatebetter

Petek, 17.05.2019
18.00 / Jan Rozman: desna leva (skupina)
19.00 / S*S      
21.00 / Katja Gorečan in Nika Švab: Ljubo doma, kdor ga ima – OKROGLA MIZA
20.00–23.00 / Katarina Stegnar: #hatebetter

Sobota, 18.05.2019
17.00 / The Miha Artnak: Prečkanje
19.00 / S*S       
20.00 / Rok Kravanja: Lahko ti podarim samo užitek (intervju Janeza Janše z Rokom Kravanjo)

***

#2

Sobota, 28.09.2019
18.00 / Literarni večer nepremičninskih oglasov
19.30 / #talkbetter: Pogovori z ustvarjalci
21.45 / Podelitev nagrade Festivala performansa
22.00 / Katja Gorečan in Nika Švab: Izselitev

Projekti

Prečkanje

The Miha Artnak

Prečkanje ceste zunaj urejenega prehoda za pešce nekje v Ljubljani. Prenos v živo na medmrežju. Povezava za ogled dogodka bo objavljena na naši Facebook strani!

O avtorju
The Miha Artnak (1983) ustvarja v medprostorju sodobne umetnosti, street arta in dizajna. Od leta 2001 kot soustanovitelj kolektiva ZEK aktivno sodeluje pri spajanju ulične umetnosti s konceptualno. Njihove razstave so med najbolj obiskanimi v Sloveniji. Leta 2018 je najbolj odmeval njegov projekt lažnih novic, s katerim je razkril globoke sistemske pomanjkljivosti medijskega poročanja in postavil pod vprašaj naše pojmovanje resnice in laži. V letih delovanja na umetniškem in oblikovalskem področju je osvojil številne nagrade in priznanja.

Ljubo doma, kdor ga ima

Katja Gorečan in Nika Švab

Dom je tam, kjer je srce.
Povsod je lepo, a doma je najlepše.
Dom je tam, kjer se počutimo doma in smo lepo sprejeti.
Bodi hvaležen za dom, ki ga imaš, in se zavedaj, da je v tem trenutku vse, kar imaš, tudi vse, kar potrebuješ.
Ljubezen se pričenja doma, in ne gre za to, koliko naredimo … ampak koliko ljubezni vložimo v to dejanje.
Nič ni udobnejšega, kot biti doma.

​Lahko ti podarim samo užitek

Rok Kravanja

Kategorija: On išče njega
Naslov: Nagrada
Opis: Kdo danes za srečanje za protiuslugo? Sem A in P, simpa in obdarjen. Prostor je, sem tudi mobilen. Piši na [email protected] ali sms 040430644.

O avtorju
Rok Kravanja, igralec in prostitut, deluje tako na institucionalni kot zunajinstitucionalni fuk sceni. Svoj jogi vleče od Drame, Lutkovnega gledališča, Mestnega gledališča ljubljanskega, Vie Negative, Škuca, Gleja, Maske pa vse tja do APT Novo mesto in Momenta v Mariboru. Rit nastavlja tudi filmskim kameram v kratkih filmih, kjer je do sedaj upodobil le feminilne gejevske like. Za svojo fukarijo je prejel amatersko Severjevo nagrado, polprofesionalno Zlatolasko ter zezaško ZIZ nagrado za najboljšega igralca v pedrski predstavi Satirikonijada.

Desna leva marš

Jan Rozman

Potujoča koreografska akcija, performans desna leva, si prisvaja korakanje, eno najstarejših oblik organiziranega gibanja, povezanega z izkazovanjem moči vojske in države, in ga pretvarja v umetniško dejanje. Urejeno korakanje razglašamo za umetniški izraz in nasprotujemo njegovi rabi za širjenje strahu in agresije! Koreografijo urejenega korakanja kot koreografijo ustrahovanja umeščamo v umetniško galerijo, kjer bo arhivirana. Skupaj z njo bodo simbolično arhivirane tudi druge oblike izživljanja močnejšega nad šibkejšim ter uporaba sile in ustrahovanja v politiki in medčloveških odnosih. Marširamo: desna leva proti ustrahovanju! desna leva za demilitarizacijo!

Performans je sestavljen iz dveh delov. V prvem delu avtor projekta Jan Rozman v balaklavi sam koraka po ljubljanski pešconi. Pohod se začne pri podhodu Ajdovščina in nato vijuga po centru Ljubljane – preko Slovenske ceste, Prešernovega trga, Kongresnega trga, Šuštarskega mosta, Mestnega trga, Tromostovja in Trga republike do Moderne galerije. Konča se z vstopom v galerijo. Naslednji dan, v drugem delu projekta, se avtorju pri marširanju pridruži skupina prav tako zamaskiranih ljudi, ki po isti trasi odkorakajo v Moderno galerijo, kjer se postrojijo, performans pa se zaključi s predajo dotičnega umetniškega dela v hrambo in last Moderni galeriji.

​Namen pacifističnega performansa desna leva je razpreti družbeno razpravo o strahu in varnosti in se dotakniti vprašanj koga se zares bojimo, pred kom (ali čim) se moramo (in želimo) obvarovati in komu (ali čemu) razpihovanje strahu pravzaprav služi.

O avtorju
Jan Rozman kot performer, koreograf, plesalec in improvizator deluje med Ljubljano in Berlinom. V svoji umetniški praksi uporablja objektno orientirano ontologijo, razširjene pojme telesnosti, materialno semiotiko, teksture, vrzeli, napake in zmedo, ekologijo, domišljijo, (znanstveno) fantastiko in humor. Svoje delo usmerja v raziskavo in artikulacijo relevantnih uprizoritvenih izrazov za post-internetno in antropoceno obdobje. Šolal se je na Umetniški gimnaziji (Oddelek za sodobni ples) v Ljubljani, študiral koreografijo na Amsterdamski SNDO (AhK) in opravil magisterij v okviru programa Solo/ples/avtorstvo v okviru HZT (UdK) v Berlinu. Končal je tudi dodiplomski študij fizioterapije na Zdravstveni fakulteti v Ljubljani (UL).

www.janrozman.net

#hatebetter

Katarina Stegnar

Na plakatih mestih v centru Ljubljane: Slovenska cesta – “pri Šestici” / Gosposvetska cesta – “naspr. Leva” / Šubičeva ulica – “Pasaža Maxi” / Borštnikov trg – “Ferent” / Komenskega ulica – “RTV” – “GO” / Železniška postaja – “TIR bar” / Trg OF – “AP Kolodvor” / Metelkova ulica – Muzejska četrt / Šmartinska cesta – “podvoz Zmaj” / Zaloška cesta – “Španski borci” / Dunajska cesta – “Mercator” / Gosarjeva ulica – “FDV” / Dunajska cesta – “Podhod sejem” / Dunajska cesta – “Podhod Delo” / Trg prekomorskih brigad – Kino Šiška / Rožna dolina – “Študentski dom 4” / Poljanska cesta – “podvoz” 5 / Pot na Fužine – Zaloška c. / Cesta v Mestni log – “Parkirišče Študentski dom”

O avtorici
Katarina Stegnar (1976) je igralka, performerka, gibalka, raziskovalka, snovalka, ki je na slovenskem gledališkem prizorišču dejavno navzoča od leta 1999. S svojo ustvarjalnostjo je zaznamovala zlasti neodvisno sceno – je ena najbolj dejavnih sodelavk platforme za raziskavo, razvoj in produkcijo sodobne scenske umetnosti Via Negativa, članica skupine Betontanc in njenega spin-offa, kolektiva Beton Ltd., ki je ustvaril niz uspešnih predstav, nazadnje npr. Ich kann nicht anders in Große Erwartungen. Sodelovala je in sodeluje z Gledališčem Glej, Anton Podbevšek Teatrom, SNG Drama Ljubljana, E.P.I. centrom, Wax Factory, Plesnim Teatrom Ljubljana, Ex-Pontom, Masko itd., že od leta 2002 pa tudi z Mladinskim, kjer se je decembra 2014 zaposlila. Nekaj vidnih vlog je odigrala v filmih, omeniti je treba zlasti Barabe! (2000) in Drevo (2014). Leta 2017 je skupaj z igralskimi kolegi iz predstave Človek, ki je gledal svet prejela Borštnikovo nagrado za igro, leta 2016 pa nagrado Prešernovega sklada za vloge v predstavah Mladinskega (Pavla nad prepadom, Vsi junaki zbrani in Rokova modrina) ter za projekte na neodvisni sceni (Upor ni človek kolektiva Beton Ltd. in Katarina po naročilu (z Urško Brodar in Juretom Novakom). Leta 2007 je za vlogo Tjaše v predstavi Fragile! dobila nagrado Veljko Maričić za najboljšo mlado igralko na Mednarodnem festivalu malih odrov na Reki, leta 2005 pa zlato ptico.

Festival v javnosti

Čigave roke so to?
Mladina / 17. 5. 2019

Ljubljanski plakat, ob katerega se je obregnil tudi britanski neonacist 
Siol.net / 15. 5. 2019

Festival performansa Nove pošte za izhodišče vzel sovražni govor
STA / Misli / 13. 5. 2019

Katarina Stegnar’s performance art poster #hatebetter shocks
Adland.tv / 13. 5. 2019

Festival performansa na Novi pošti: Spreminjanje sovražnega govora v umetnost
Dnevnik /14. 5. 2019

Na ljubljanskih ulicah mimoidoče razburja plakat
Dnevnik / 17. 5. 2019

Sovraži govor kot umetniško izhodišče
Delo /15. 5. 2019

Sovražni govor kot izhodišče Festivala performansa
MMC RTV SLO / 15. 5. 2019

Festival performansa se loteva sovražnega govora
TV Slovenija / Kultura / 15. 5. 2019

Donni e mani nere
TV Slovenija – TV Capodistria / 15. 5. 2019

Plakat, ki razburja, je (zgolj uvodni) del programa Festivala performansa (FPL)
Radio Kaos / 15. 5. 2019

Neverjetno! Demokracija postavlja umetniške smernice: Kar je bila lani poleti naslovnica revije, je ta teden performans na ljubljanskih ulicah!
NOVA 24 / 15. 5. 2019

Medijsko posredovana realnost
Radio Študent / 15. 5. 2019

Ko stereotipne poglede na sodobno umetnost jemljemo dobesedno
Mladina / 14. 5. 2019

Plakatna afera: Razlika med Neue Slowenische Kunst in novo slovensko umetnostjo
Večer / V nedeljo / 19. 5. 2019

‘Umetnost nam ne ukazuje, kaj naj si mislimo, hoče le, da začnemo misliti’
POP TV / 24UR / 20. 5. 2019

#hatebetter campaign – what does it mean?
YOUTUBE

Odd #HateBetter poster featuring ‘black’ hands groping a white woman has everyone confused on social media
Thegiro.com / 16. 5. 2019

This Controversial Image Showing A White Woman Being Groped By ‘Black’ Hands Is Stirring Debate
blavity.com / 15. 5. 2019

#hatebetter na twitterju

Kulturni boj vizualij: Estetizacija rasizma? Ne, gnusifikacija levičarstva
FokusPokus / 16. 5. 2019

Poglej tudi

  • Zadnji projekti
  • knjiga = dogodek
  • Zračni most
  • Gejm
  • ..Maska ..100 let ..200 številk
  • Finale
  • Prekarnost ali samoupravljanje?
  • Parquet Ball / Nad parketom
  • 100 let Maske
  • Seks in gledališče
  • Gotofv je!
  • Vsi projekti