FUTURIZMI: Diskurzivni program
Cikel dogodkov FUTURIZMI združuje umetnike_ce, raziskovalce_ke in praktike_ce, ki preko performansa in igre preizkušajo možne realnosti. Rok Kranjc in Alicja Rogalska skozi svoji predavanji naslavljata gverilske ekonomske futurizme in postfosilne rituale.
- Serija predavanj
3. 4. – Rok Kranjc: Kako zavzeti resničnost s kolektivno domišljijo
5. 6. – Alicja Rogalska: Kolaborativna umetnost in postkapitalistična spekulacija
Predavanja bodo potekala v angleškem jeziku.
Producent: Maska Ljubljana
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije, Mestna občina Ljubljana
Alicja Rogalska: Kolaborativna umetnost in postkapitalistična spekulacija

- Četrtek, 5. junij 2025
Kako lahko participativna umetnost ustvari prostore za reimaginacijo ekonomij, dela in ekoloških prihodnosti? Kako lahko s spekulativnimi rituali, igranjem vlog in kolektivnim pripovedovanjem zgodb povzročimo razpoke v prevladujočih narativih o eksploataciji, prekarnosti in krizi? Dogodek se začne s projekcijo filma The Feast (»Gostija«; 2022), spekulativnega rituala večerje, ki se odvija v postfosilni prihodnosti, kjer ljudje uporabljajo energijo, ki jo ustvarjajo s svojim metabolizmom. Gostje pri večerji razmišljajo o prizadevanjih za odvajanje družbe od umazane energije. Po projekciji se bomo z avtorico filma Alicja Rogalska pogovarjali o tem in drugih njenih sodelovalnih delih, v katerih skupnosti, aktivisti in delavci z delavnicami, predstavami in igranjem vlog v živo skupaj ustvarjajo emancipatorne scenarije. Avtorica v svojih projektih, ki jih pogosto predstavlja v obliki filmov, raziskuje teme dela, migracij, spola in skrbstva ter tako ustvarja eksperimentalna okolja solidarnosti in upora. Med pogovorom bodo predvajani kratki posnetki iz njenih drugih filmov, med drugim Dreamed Revolution (2016), NOVA (2020) in Terms & Conditions (2024), zaključili pa ga bomo z mini participativnim performansom v obliki zdravice.
Alicja Rogalska je poljsko-britanska interdisciplinarna umetnica, ki živi med Berlinom in Londonom in deluje na mednarodni ravni. Njena praksa temelji na raziskovanju in se osredotoča na družbene strukture in politični podtekst vsakdana. Večinoma deluje v specifičnih kontekstih, pri čemer v sodelovanju z drugimi ustvarja situacije, performanse, videe in instalacije, katerih namen je kolektivno iskanje emancipatornih idej za prihodnost. Svoja dela je nedavno predstavljala na n.b.k. (Berlin, 2024), bienalu Matter of Art (Praga, 2024), Kunsthalle Recklinghausen (2024), bienalu Videobrasil (São Paulo, 2023–24), New Contemporaries (London in Blackpool, 2023–24), bienalu Jogja (Yogyakarta, 2023), Urbane Künste Ruhr (Essen, 2023), Scherben/Berlin Art Prize (2022, glavna nagrada), Manifesta 14 Prishtina (Priština, 2022), Temporary Gallery (Köln 2021–22), Kunsthalle Wien (Dunaj, 2020–21) in OFF Biennale (Budimpešta, 2020–21). Rogalska je trenutno rezidenčna umetnica v Vili Kamogawa / Goethejev inštitut v Kjotu ter doktorska raziskovalka na oddelku za umetnost na Goldsmiths College. V obdobju 2020–2021 je bila štipendistka programa DAAD Artists-in-Berlin, med drugim je bila umetnica na rezidenčnem bivanju v Muzeju moderne in sodobne umetnosti v korejskem Seulu (2023), na Fakulteti za družbene vede na Univerzi Essex (2019–22), na festivalu Mesto žensk (Ljubljana, 2019) ter v knjižnici Stuart Hall Library (London, 2019).
Rok Kranjc: Kako zavzeti resničnost s kolektivno domišljijo

- Četrtek, 3. april 2025
Predavanje raziskuje presečišča med performansom in spekulacijo kot orodji za uveljavljanje postkapitalističnih paradigm, kot sta denimo odrast in skupno, na lokalni in translokalni ravni. Kako lahko te pristope uporabimo za utelešenje radikalnih alternativ? In kako lahko z njimi posežemo v prevladujoče narative prihodnosti, ki jih oblikujejo tisti, ki imajo moč krojenja resničnosti. Z izhodiščem v projektih, kot so igra Game-Changers: The Game, živi laboratorij Prihodnost 14B in umetniški projekt The Department for Parallel Economic World(ing)s, bomo raziskali, kako se gradnja svetov (worlbuilding) uveljavlja v različnih gibanjih — v vse bolj popularnem LARP-anju in družabnih igrah, v spekulativnih fikcijah in v sodobni umetnosti. Skozi te pristope bomo kritično preučili, kakšne nove modele in teorije sprememb te prakse predlagajo in kakšen je njihov potencial – kako jih lahko razvijemo v razpršene “infrastrukture za domišljijo”, ki se lahko zoperstavijo kapitalističnemu realizmu.
Rok Kranjc je raziskovalec na področjih politične ekologije, alternativnih ekonomij in študij prihodnosti. Je tudi ustanovitelj raziskovalnega in razvojnega studia Futurescraft, ki uporablja prihodnjenje, igre in performativne metode kot orodja za kolektivno zamišljanje in utiranje tranzicijskih poti, usklajenih s postkapitalističnimi perspektivami. Njegovi projekti med drugim vključujejo modularno namizno igro in igralni šov Game-Changers: The Game ter serijo performansov Prihodnost 14B. Rok pogosto sodeluje z organizacijami, kot so Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti Ljubljana, Maska – Zavod za založniško, kulturno in producentsko dejavnost, kolektiv Krater, Crypto Commons Association, P2P Foundation in Participatory Futures Global Swarm. Rok je v slovenščino (so)prevedel več knjig, med drugim Dizajni za pluriverzum Artura Escobarja, Politika okoljskega diskurza Maartena Hajerja ter Upravljanje skupnega Elinor Ostrom.