Janez Janša®

Plakatna akcija
Avtorji: Janez Janša, Janez Janša, Janez Janša
18. 10. 2017

Leta 2007 so se trije slovenski umetniki včlanili v Slovensko demokratsko stranko (SDS) in uradno spremenili ime v ime strankarskega prvaka, tedanjega slovenskega premiera, Janeza Janše. Preimenovali so se sicer iz osebnih razlogov, a ločnice med njihovim življenjem in umetnostjo so se začele zabrisovati na najrazličnejše nepričakovane načine.
Od tedaj živijo svoja zasebna in javna življenja ter delajo posamično in skupinsko z istim imenom ter tako raziskujejo filozofske, psihološke, politične, biopolitične, zgodovinske, pravne, ekonomske, lingvistične in družbene implikacije spremembe imena. Pri tem so svoje življenje spremenili v trajajoči performans, svojo umetnost pa v močno sredstvo za razmislek o ritualih in konvencijah in za razpravo o statusu in funkciji stvari, povezanih z identiteto, kot so podpis, potni list, osebna izkaznica ter kreditne in plačilne kartice.

Antološka razstava po desetih letih nam podaja pregled zgodbe, ki kljub močni zakoreninjenosti v Sloveniji in njeni nedavni zgodovini zastavlja kar nekaj univerzalnih vprašanj o identiteti v dobi biopolitike in o umetnosti v informacijski dobi, ter jo projicira v prihodnost s tem, da najavlja registracijo imena Janez Janša kot blagovne znamke za naslednjih deset let. Kaj je v imenu? Kako se navezuje na lastništvo, pravni status, samozaznavanje, samopredstavitev, profiliranje, nadzor, avtorske pravice in komodifikacijo jezika ter s tem povezane teme, ki opredeljujejo sodobno stanje? Kaj je umetniško delo in kje so meje, ki ga opredeljujejo glede na življenje, institucije in podjetja?

Plakatna akcija
Avtorji: Janez Janša, Janez Janša, Janez Janša
18. 10. 2017

Razstava v javnosti

Ko ime razgali logiko sistema
Dnevnik / 18. 10. 2017
»Preimenovanja vam ne more nihče preprečiti, saj navsezadnje obstaja še veliko ljudi s tem imenom. Toda zdaj, ko je ime registrirano kot blagovna znamka na področju umetniških dejavnosti, bi z uporabo takšne identitetne oznake v polju umetniške produkcije skoraj zagotovo vsaj teoretično kršili avtorske pravice – kar bi bilo vsekakor zanimivo, saj se ravno iz tovrstnih dogodkov tudi sicer napaja projekt Janez Janša.«

Jela Krečič: Umetniki, ki so umirali za ime Janez Janša
Delo / 18. 10. 2017

Poslednji projekt Janezov Janš, ki obiskovalce prestreže že pri vhodu na razstavo, je plakat Janez Janša ® . Njegovo sporočilo ni le vabilo na razstavo, ampak tudi to, da so trije umetniki registrirali ime Janez Janša kot blagovno znamko pri uradu evropske komisije za intelektualno lastnino. Poteza, ki je na družabnih omrežjih zbudila precej ogorčenih odzivov, je logična posledica dolgoletnega delovanja Janezov Janš. Umetniki so v desetih letih preizkušali, katere probleme, paradokse razpira ime, še posebej, če postane osišče umetniškega opusa. Samo vprašanje časa je torej bilo, kdaj bo ime Janez Janša tudi uradno postalo blagovna znamka, ki pa – kadarkoli se pojavi – prevprašuje uveljavljena prepričanja, vnaša zmedo in vselej znova spodbuja interpretacijo.

Vid Lenard: Razstava Janez Janša®: Umetnost kot oblika državljanske nepokorščine
Dnevnik / 27. 11. 2017
Smešen je video, v katerem smrtno resni Janezi podpisujejo prvo od stotih bančnih kartic, kijih na našo željo vsakokrat izda banka. Zafrkancija doseže višek, ko na desetine kartic aplicirajo njihovo fotografijo Triglava pod Triglavom. S temi dejanji pokažejo, da naše identitete niso povsem določene s podpisom na dokumentih, saj si vsak lahko (ničkolikokrat) spremeni ime, dokumenti pa so nadomestljivi v nedogled.

Marcel Štefančič Jr.: Janez Janša®
Mladina / 13. 10. 2017
Premier Janez Janša je bil na lepem videti le še »kot pločevinka juhe Campbells v delih Andya Warhola«, je rekla Zdenka Badovinac, direktorica Moderne galerije.

Blaž Šenica: Janez Janša, Janez Janša, Janez Janša: Janez Janša®
Koridor – križišča umetnosti / 5. 2. 2018
»Janezi Janša se v skladu s tradicijo konceptualne umetnosti poslužujejo številnih strategij, ki spodjedajo, dekonstruirajo in pod vprašaj postavljajo umetnostne strukture, ideologijo, mehanizme delovanja sistema in prostor prezentacije.«

Umetniki, ki plešejo z imeni
Delo / Sobotna priloga / 2. 12. 2017
»Naš kolega, umetnik Hans Bernhard iz skupine Ubermorgen, trdi, da je sprememba imena za uveljavljenega umetnika, umetnika, čigar ime je blagovna znamka v umetniškem sistemu, karierni samomor. Skratka, če hočeš ali ne, sprememba imena te na neki simbolni način umori.«

Poglej tudi

  • Zadnji projekti
  • Voyager
  • Peekaboo Pointe na Maski
  • Maska na mednarodnem knjižnem sejmu v Frankfurtu 2023
  • ZDAJ JE TUKAJ!
  • Festival performansa 2023
  • Takorekoč – cikel gledaliških esejev
  • Prihodnost bo feministična
  • Vrhunec
  • Krize
  • Nedoločljivo vprašanje
  • Vsi projekti