100 let opernih predstav
Ob 100. obletnici postavitve hiše deželnega gledališča v Ljubljani (sedanje SNG Opere in baleta Ljubljana) se je uredništvo Maske odločilo nameniti nekaj več prostora Operi in kritično oceniti njeno aktualno produkcijo. Pisci pri tem v uvodu poudarijo: “Naša preokupacija ni nikogar ‘ponižati in v blato povaljati’, ampak preprosta in naivna želja, da bi kdaj pa kdaj imeli priložnost ogledati si dobre operne predstave.”
Številka, ki je takorekoč v celoti posvečena refleksiji opere, prinaša intervju z Gerardom Mortierjem, članek o Marii Callas, Rosinijeve kuharske recepte, članek Rastka Močnika z naslovom Misliti opero (ki je hkrati tudi naslov teoretskega dela temata), predstavitev Stockhausenovega projekta Licht avtorja Alcreda Coenena, Ðurða Otržen piše o pojmu Libreta, Matjaž Barbo o Operi kot o strukturi v času, Matjaž Berger pa o Kogojevih Črnih maskah.
Morda je v zvezi s to številko treba omeniti še dvoje: tekst Emila Hrvatina Nedolžna krutost, objavljen v nizozemski plesni reviji Notes maja 1992, ki govori o Betontancu in je v resnici prvi daljši članek o tem gledališkem fenomenu 90. let, ter kolumno Ede Čufer, v kateri avtorica uvede pomembno sintagmo v pisanju zgodovine sodobnega slovenskega teatra: pojem tretje generacije.
Revija Maska, Letn. II, št. 3 (avgust– september 1992)
Kazalo
GLEDALIŠKI SPOMINI
100 LET OPERNIH PREDSTAV. Zbrala in uredila Tatjana Zidar.
Wayne Koestenbaum
MARIA CALLAS IN NJENI OBČUDOVALCI
Paola Cecchini
SINFONIA GASTRONOMICA DI ROSSINI
INTERVJU
Cis Bierinckx
POGOVOR Z GERARDOM MORTIERJEM
TEMATSKI BLOK
Rastko Močnik
MISLITI OPERO
Alcedo Coenen
KARLHEINZ STOCKHAUSEN – LIGHT
Đurđa Otržan
LIBRETO
Matjaž Barbo
OPERA, STRUKTURA V ČASU
AVTORSKI BLOK
Matjaž Berger
ZA DOBREGA KOGOJA SO POTREBNE VSAJ TRI GENERACIJE
Emil Hrvatin
NEDOLŽNA KRUTOST – BETONTANC
Uršula Cetinski
K. IN NEVESTE
KOLUMEN
Aljoša Kolenc
BROOK – RAZGLASITEV PRAZNEGA PROSTORA
Eda Čufer
TRETJA GENERACIJA
PREDSTAVE
Irena Štaudohar
DR. FAUSTUS LIGHTS THE LIGHTS. Gertrude in Bob.