Avtonomija plesu
Posebna tematska številka Maske Avtonomija plesu: Študije primerov sodobnoplesnih praks nekdanjega jugoslovanskega prostora, je izšla v sodelovanju z Nomad Dance Insitutom (NDI), raziskovalnim programom balkanske plesne mreže Nomad Dance Academy (NDA), ki deluje od 2013 in vključuje 28 aktivnih udeležencev. V želji po »ustvariti lasten sodobnoplesni arhiv tam, kjer le-tega ni«, dotična številka Maska vsebuje poglobljen re-kontekstualiziran vpogled v stanje držav nekdanje Jugoslavije. Kljub različnim izhodiščem arhiviranja in zgodovinjenja ter načinom in slogom pisanja je skupno vsem prispevkom to, da vsebujejo historični in kontekstualni zapis procesa, kako se je sodobni ples dejansko »osvobajal« bodisi iz polja gledališča, baleta, institucije ali širše družbe ter postajal samosvoja umetniška zvrst, a bil hkrati ves čas sestavni del širših družbenih gibanj in sprememb, ki so jih prinesla šestdeseta, osemdeseta ali devetdeseta leta prejšnjega stoletja. Obsežni članki (kot pionirska dela) tako razkrivajo kontekste: Makedonije (Slavčo Dimitrov & Biljana Tanurovska Kjulavkovski), Srbije (Milica Ivić & Igor Koruga), Slovenije (Rok Vevar & Jasmina Založnik) in Hrvaške (Ivana Ivković, Iva Nerina Sibila, Katja Šimunić).
Letn. XXXII, št. 183–184 (poletje–jesen 2017)
Odgovorna urednica: Amelia Kraigher
ISSN 1318-0509
Iz uvodnika
Pisec uvodnika Rok Vevar je ob tem zapisal: »Menim, da je aktualno delo balkanske mreže NDA in projekta NDI – vključno z arhiviranjem koreografskih praks na Balkanu ali nemara še posebej z njim /…/ – izraziti dedič skupnega jugoslovanskega umetniškega, kulturnega, družbenega in političnega prostora in da je proces identitet in razlik možnost za različne oblike nadaljevanja tega navdihujočega kulturnega konteksta z drugimi sredstvi in možnostmi. Naše delo v kontekstu postjugoslovanske in postsocialistične izkušnje želi biti inter- in translokalno, pri čemer vidimo potencialnost v ponovnem premisleku nekaterih demoniziranih konceptov SFRJ, med katere spadata na primer samoupravljanje in v neki drugačni obliki tudi kulturni unitarizem. V politično, družbeno, kulturno in umetniško erodiranih kontekstih republik nekdanje Jugoslavije, potem ko so se v postsocialističnem obdobju z odprtimi rokami predale neoliberalni ideologiji, to vidim kot produktivno in celo subverzivno dejanje.«
Kazalo
AVTONOMIJA PLESU: ŠTUDIJE PRIMEROV SODOBNOPLESNIH PRAKS NEKDANJEGA JUGOSLOVANSKEGA PROSTORA:
Rok Vevar:
ARHIVIRANJE SODOBNOPLESNIH PRAKS NEKDANJEGA JUGOSLOVANSKEGA PROSTORA
Slavčo Dimitrov, Biljana Tanurovska-Kjulavkovski:
“DRUGO” TELO
Očrt arhiva koreografskih praks v Makedoniji (1970–1990)
Milica Ivić, Igor Koruga:
ARHIVIRANJE SODOBNIH PLESNIH PRAKS V SRBIJI
Problem institucionalizacije ali o izdajstvu ‘neodvisnosti’ lokalne plesne scene
Rok Vevar in Jasmina Založnik:
PUNKOVSKE METAMORFOZE
Ivana Ivković:
TRIDESETA OBLETNICA LETA 1987.
Iva Nerina Sibila:
ISKANJE KONTEKSTA – 1984
Katja Šimunić:
LITERARNI PLES: Osebna refleksija o dveh zagrebških plesalkah iz osemdesetih let