Gledališče prvo dvigne zaveso nad prihodnostjo
Maja Breznik in Irena Štaudohar sta s prvo številko Maske, ki je izšla novembra 1991, začeli pripravljati teren za refleksijo tistega gledališča, ki ga je ustvarjala t. i. tretja generacija. Predhodno uredništvo je izčrpalo svoje motive in izpraznilo prostor. Novi urednici sta k sodelovanju povabili vrsto zanimivih sodelavcev, med njimi Miho Zadnikarja, Edo Čufer, Alda Milohnića, Uršulo Cetinski, Romana Uranjeka, Aleksandro Rekar, Zemiro Alejbegović, Ireno Wolle, Mateja Bogataja, Ženjo Leiler, Alena Ožbolta, Diano Koloini, Marino Gržinić in Marka Peljhana.
Ta številka Maske kaže (prvič) uredniške ambicije po umestitvi domače scenske produkcije v mednarodni kontekst; (drugič) odločenost, da posameznih odrskih form ne bo ločevala in razmejevala, temveč si želi konstruktivnega in kreativnega dialoga med sodobnim plesom, gledališčem, opero itn.; (tretjič) slutnjo, da je treba dotedanji teritorij teorije pri nas razpreti in (četrtič) gotovost, da v domačem prostoru obstaja manko klasičnih modernističnih tekstov o teatru. Teoretski diskurz se v naslednjih letih usmeri v prevajanje modernističnih in avantgardnih tehnopoetskih tekstov. V mišljenje teatra se močneje vpelje francoska teorija 20. stoletja (strukturalizem, poststrukturalizem, dekonstrukcija), v teoretski diskurz pa se uvede pojem telesa.
Prva številka Maske svojo pozicijo definira s tematom Pet let po Krstu, v katerem pretežno domači (in takrat ravnokar nekdanji domači) avtorji reflektirajo fenomen GSSNovega Krsta pod Triglavom. Ta predstava je v resnici legitimirala nov teoretski diskurz, saj je leta 1986 ob večini kritik v dnevnem časopisju postalo jasno, da ne posedujejo jezika, s katerim bi jo “prijele”. Zdi se, da je prva številka Maske (po Maskah) odprla ta vrata in da je (gledano retrospektivno) v svojih vizijah delala prave prognoze.
Revija Maska, Letn. 1. št. 1 (november 1991)
Urednici: Maja Breznik in Irena Štaudohar
Kazalo
INTERVJU
Aldo Milohnić & Maja Breznik
EMIL HRVATIN. Na koncu previzionističnega obdobja.
PREDSTAVE
Matej Bogataj
PEER GYNT: PREDSTAVE
Ženja Leiler
VEDNO ENAKO ZLAGANO: WIM VANDEKEYBUS
Alen Ožbolt
NOORDUNG?
Aldo Milohnić
KAPITAL KOT NADALJEVANJE OPTIČNEGA KOPERNIKANSKEGA OBRATA
Miha Zadnikar
LA PASTA GRANDE
Barbara Sušec-Michieli
LETICIJA IN LUŠTREK
Anja Muck
PRVA KLASA
Tomaž Kukovica
BIL JE ŠKRJANEC; TRAMAJ POŽELENJA; IDIOTOVA ZGODBA
Uršula Cetinski
ŠKRLATNI OTOK
Anja Muck
TUGOMER ALI TISTI, KI MERI ŽALOST
Miha Zadnikar
DRAMALIEDER
Diana Koloini
MANKURT
Jani Dintner
HEJ SALVADOR
Marina Gržinić
SLOVENSKE ATENE 1991 – 1907
KOLUMEN
Eda Čufer
GLEDALIŠČE V DOBI KONFORMIZMA ČUTIL I.
Igor Lampret
POSTOJ TRENUTEK
Aljoša Kolenc
OD PLATNA DO EKRANA. ANALIZA VIZUALNEGA POLJA LEONARDO, RUBENS, FONTANA.
PET LET PO KRSTU
Uredništvo
UVODNIK
Dejan Kršić
KRST POD TRIGLAVOM
Mira Otašević
KRALJEVSKO DETE
Dalibor Foretić
PREKRŠČEVANJE SLOVENSKEGA GLEDALIŠČA
Vladimir Stojsavljević
KRST POD TRIGLAVOM
FESTIVALI
Eurokaz, Mittelfest, Theater der Welt, Theaterfest
VPRAŠANJA POSTMODERNE
Claudia Jeschke
VPRAŠANJA POSTMODERNE. Esej o postmoderni in plesu.
KONSTRUKTORJI MODERNE MISLI
ADOLPHE APPIA
PORTRETI
Katarina Klančnik
TANJA ZGONC – NAJDENA GOVORICA
Suzana koncut
LIVIJA PANDUR – PLES/GIB/BUTOH
Mateja Dermelj-Ropoša
DALIBOR LAGINJA – SLIKA, KI SE ŠIRI V PROSTOR
GLEDALIŠKI SPOMIN
Barbara Sušec Michieli
MARIJA VERA. NACIONALNO IN INTERNACIONALNO. PRIMER IZ GLEDALIŠKE ZGODOVINE. In memoriam Mariji Veri ob 110. obletnici rojstva.
RECENZIJE KNJIG
Aldo Milohnić
U NEPOVRAT Radovana Ivšića
Jole Ranđelović
POZORIŠTE I GILJOTINA Mirjane Miočinović
Miha Zadnikar
MISEL, BESEDA, ZVOK Emila Freliha
Vilma Štritof
BOLEČINA IN MOČ Marka Slodnjaka
Eda Čufer
ZBORNIK EG GLEJ
Tanja Premk
UMETNOST IGRE Vilija Ravnjaka