Znanost, tehnologija, spektakel
Čeprav je prva številka tretjega letnika konec januarja 1993 prinesla tematski blok o Igralcu, se zdi, da svojo pomembnost, če ne že kar prelomnost dolguje novemu teoretskemu in kreativnemu teritoriju, ki ga je odprla za drugo tisočletje. Na Štajerski jeseni v Gradcu so si člani uredništva Maske in njihovi zvesti sodelavci ogledali enega največjih fenomenov iz začetka devetdesetih let, predstavo skupine Survival Research Laboratories iz San Francisca ter naredili intervju z njihovim idejnim vodjo Markom Paulineom, na festivalu Ars Electronica pa je Marko Peljhan ujel avstralskega tehnologa, filozofa in performerja Stelarca, se pogovarjal z njim in naredil prvi relevantni dokument o tem umetniku za katerega od slovenskih medijev. V Uvodniku Irena Štaudohar pravi: “Tako v številki, ki smo jo povečali za šestnajst strani, poleg stalnih rubrik objavljamo tematski blok, ki obravnava enega najbolj problematičnih segmentov gledališča sploh – problem igre in igralca. K sodelovanju smo povabili tako domače kakor tudi tuje gledališke teoretike. Ekskuzivna intervjuja, ki ju objavljamo, prvi z vodjo skupine Survival Research Laboratories – Markom Paulinom in drugi z avstralskim umetnikom Stelarcom, se imanentno povezujeta z igralcem, ki ga pri prvem (SRL) nadomesti tehnologija – stroji, pri drugem (Stelarcu) pa tehnologija vstopa v njegovo lastno telo. S tekstom, ki se ukvarja s primerjavo omenjenih fenomenov, smo odprli novo rubriko Tehnologija, Znanost in spektakel, ki bo zasledovala najnovejša križanja znanosti in spektakelske umetnosti.”
O aktualnem hrvaškem gledališču piše Goran Sergej Pristaš (danes urednik zagrebške Frakcije). Rastko Močnik piše o govoru v gledališču in o Gledališču Ane Monroe, Aldo Milohnić pa o drugem takratnem Video-dance festivalu (o prvem je pisal že v drugi številki), ki je poskušal zapolniti informacijski manko slovenske mednarodne festivalske produkcije. Eliot Caplan piše iz svoje izkušnje o pojmu plesnega filma. Sledi tematski blok O Igri in igralcu. Marko Peljhan v rubriki Znanost, Tehnologija, Spektakel piše o tehnologiji, ki prevzame mesto akterja v sodobnem spektaklu, v rubriki Konstruktorji moderne misli pa so objavljeni teksti Friedricha Kieslerja.
Revija Maska, Letn III, št. 1 (decembmer-januar 1992-1993)
Urednica: Irena Štaudohar
Kazalo
Irena Štaudohar
UVODNIK
INTERVJU
Simon Kardum
MARK PAULINE
Marko Peljhan: STELARC
PREDSTAVE
Cis Bierinckx
NO MORE HEROES ANYMORE
Irena Štaudohar
EGORITEM
Uršula Cetinski
GLORIJA
AVTORSKI BLOK
Goran Sergej Pristaš
BOLJ ALI MANJ ISTO
Peter tomaž Dobrila
BORŠTNIKOVO SREČANJE
Rastko Močnik
TARZAN ALI GOVOR V GLEDALIŠČU
Aldo Milohnić
VIDEOPLES IN KOREOFILM
Eliot Caplan
PLES IN KAMERA
KOLUMEN
Aljoša Kolenc
NOVO SLOVENSKO GLEDALIŠČE IN NJEGOVA ZGODOVINA
Eda Čufer
THEATER SCHRIFT
TEMATSKI BLOK
Eda Čufer
UVOD
Bernard Dort
ČAS POSKUSA – OD VAJE K DELAVNICI
Marianne van Kerkhoven
NE VEČ IGRATI, TEMVEČ DOŽIVETI IGRO – RAZMIŠLJANJA O IGRANJU DANES
Emil Hrvatin
TELO IN ABSTRAKCIJA
Vili Ravnjak
O SVETEM POREKLU IGRALSKE NOROSTI
Heidi Gilpin
ZAPISI O NEUSPEHU KOT STRATEGIJI ZMOŽNOSTI – PREDSTAVA GIBA WILLIAMA FORSYTHA
Marianne Weems & Cynthia Hedstrom
INTERVJU Z WOOSTER GROUP
ZNANOST – TEHNOLOGIJA – SPEKTAKEL
Marko Peljhan:
AKTER – TEHNOLOGIJA
KONSTRUKTORJI MODERNE MISLI
Emil Hrvatin
UVODNIK
Friedrich Kiesler
POLOM GLEDALIŠČA
Friedrich Kiesler
PRAVILA ITALIJANSKE ŠKATLE
AKTUALNI PREVOD
Octave Mannoni
GLEDALIŠČE IN NOROST
GLEDALIŠKI SPOMIN
Tatjana Zidar
DUŠA POČKAJ – NA ODRU LJUBLJANSKE DRAME
VPOGLED
Barbara Orel
GOGA – BEDLAM – LJUBLJANA
Marko Peljhan
T.A.O. SYSTEMS TEST DEPARTMENT
Neja Kos
ANGELI KOREOGRAFIJE IN KULINARIKE
Miha Trefalt
GOSPA Z DVEMA OBRAZOMA
INFORMACIJE, NAPOVEDI