Dolg Rakef Saške / Dolg RS

Raziskovalni performans
Koncept: Saša Rakef
Premiera: 29. 10. 2012, Gledališče Glej

Raziskovalni performans Dolg Saške Rakef/Dolg RS za svoje izhodišče izkoristi rastoči finančni dolg oziroma blokado na osebnem računu Saške Rakef in vpliv dolga na dinamiko njenega vsakdanjega življenja (psihofizično počutje, življenjski standard in organizacija dejavnosti, dinamika medsebojnih odnosov, perspektiva/vizija oziroma pomanjkanje te, strategije reševanja: bankrot, delo na črno, računi off-shore). V sodelovanju s strokovnjaki s področja umetnosti, ekonomije, prava in psihoterapije projekt išče vzporednice med procesi, ki potekajo znotraj specifične osebne zgodbe, in tistimi, ki jih prepoznavamo znotraj širše družbene stvarnosti in so povezani s povečevanjem državnega dolga (posledice gospodarskega/finančnega/političnega/socialnega položaja v državi).

Zvočni posnetek: spletna stran Radia Študent

Raziskovalni performans
Koncept: Saša Rakef
Premiera: 29. 10. 2012, Gledališče Glej

Ustvarjalci

Koncept: Saša Rakef
Avtorica teksta: Saša Rakef v sodelovanju s Klavdijo Zupan
Režija, scenografija in kostumografija: Barbara Kapelj Osredkar
Avtor in oblikovalec zvoka: Brane Zorman
Dramaturgija: Klavdija Zupan

Izvedba tega projekta je financirana s strani Evropske komisije.
Vsebina projekta je izključno odgovornost avtorja in v nobenem primeru ne predstavlja stališč Evropske komisije.
Projekt sofinancirajo Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport RS, Mestna občina Ljubljana ter Evropska unija v okviru okviru EACEA (program TIMEeSCAPES; Working with – In Time).

Dolg Saške Rakef / Dolg RS v javnosti

Jedrt Jež Furlan: Dolg in oblast
Dnevnik / Objektiv / 3. 11. 2012
Krčenje sredstev v vitalnih delih družbe, izobraževanju, kulturi, znanosti, zmanjševanje števila zaposlenih v javnem sektorju bosta kmalu dosegla – med drugim -povečano število gledalstva v Gleju na predstavi Dolg RS. V gledališče bodo hodili po identifikacijo, sedeli bodo nekje, kjer jih bo predstava razumela in odpirala možna soočenja z dolgom. Kreativno preživetje se bo zrcalilo v tistih nekaj umetniških projektih, kijih bo oblast še dopuščala. Ker bo večina prekemih delavcev in bodo lahko delali kadarkoli, si bodo v samozaposlitev lahko vkalkurirali tudi čas za predstavo.

Kako dolg Saške Rakef vpliva na dinamiko njenega vsakdanjega življenja?
MMC RTV SLO / 29. 10. 2012
Saška, ki nosi breme dolga že vrsto let, je tako postala prava strokovnjakinja za tovrstno tematiko in je vzgojila prepričanje, da se z dolgom da živeti in da ga pravzaprav ni treba odplačati. Dolg je podedovala po starših, vendar ne zaradi smrti, temveč zato, ker sta dolg propadlega podjetja prenesla nanjo.

Lana Dakić: Ste plačali svoj dolg?
Finance / 25. 10. 2012
Predstava je del njene osebne zgodbe. Pri 19 letih je zaradi izbrisanega družinskega podjetja »podedovala« dolg, ki ga odplačuje še danes. A poudarja: »Tukaj ni nobene tragične zgodbe.« S svojim performansom želi zdaj v Sloveniji, ki se tako kot preostali svet bojuje s krizo, osvetliti vprašanje dolga in spodbuditi pogovor o dolgu.

Zala Dobovšek: Dolg v umetnosti – sodobni izvirni greh
Delo / 2. 11. 2012
Izkušena radijska voditeljica svoje govorniške veščine v uprizoritvi uporabi suvereno; s samospraševanjem, menjavanjem notranjih identitet, premikanjem intonacije in razpoloženja. Samo sebe razstavlja kot osebno, poklicno, družinsko in pravno subjektiviteto, pri čemer je do sebe in svoje države cinična, a tudi ranljiva, vseskozi pa neomajna v stališču, da je vsakršna lastnina dvorezna in navidezna, življenje z dolgom pa vendarle (nekako) izvedljivo, navsezadnje: kulturni delavec je navajen in deležen vsega, bo pa še tega.

Petja Grafenauer: Javno o dolgovih
Mladina / 2. 11. 2021
Umetnica je samozaposlena v kulturi in zato nima možnosti za posojilo, zaradi statusa ji je pripada minimalna plača – avtorski honorarji pač z zakonom niso bili zaščiteni – in rubežniki jo obirajo do kosti. /…/ Dolg je dobra strategija za osebno ali celo politično manipulacijo, saj povzroča celo paleto občutij: strah, krivdo, jezo, ponižanje …

Dolg Rakef Saške – Dolg RS
Radio Slovenija / Progarm A1 / 29. 10. 2012
Sašak Rakef: Mi smo ta projekt startali, kot neke vrste interdisciplinarni projekt. V procesu nastajanja smo sodelovali, ne samo z ljudi s področja umetnosti, pač pa tudi širše. Na projektu je sodeloval ekonomist – bančnik, potem strokovnjak iz področja prava, psihologije, psihoterapije. Ukvarjali smo se s temi nekimi vozlišči, ki se pojavljajo znotraj tega procesa, oziroma poskusa, nekega konstruktivnega soočenja s plačevanjem dolga, pa bodisi, da so to neka osebna vozlišča, ali pa, da so to neka sistemska vozlišča.

Gledališče Glej in Zavod Maka s predstavo Dolg Saške Rakef
Radio Slovenija / VAL 202 / Kulturnice / 29. 10. 2021
Petra Kovič (novinarka): Kaj se je zgodilo s Saško Rakef?
Janez Janša (direktor zavoda Maska): Zgodilo se je pač to, da je padla v neko črno luknjo dolga in da je po tem ugotovila da v tej črni luknji vseeno nekaj svetlobe j

Izak Košir: Mi smo Saška Rakef
Žurnal / 23. 2. 2013
Predstava z močnim, a minimalističnim konceptom, kjer ni nič prepuščeno naključju, niti njeno trajanje (31 minut in štiri sekunde) niti vstopnina (3,14 evra).

Pretekle izvedbe

2014
06/08 Kazalište Lutaka Zadar
27/03 Tanzquartier Wien, Dunaj
02/03 Stara mestna elektrarna
2013
15/11 Magacin u Kraljevića Marka, Beograd
21/10 48. festival Borštnikovo srečanje, SNG Maribor
29/03 Stolp Škrlovec, Kranj 43. teden slovenske drame
23/03 Teatar &TD, Zagreb
19/02 Gledališče Glej
18/02 Gledališče Glej
2012
29/11 Festival DRUGajanje / II gimnazija Maribor
30/10 Gledališče Glej
29/10 Gledališče Glej

Poglej tudi

  • Zadnji projekti
  • Voyager
  • Peekaboo Pointe na Maski
  • Maska na mednarodnem knjižnem sejmu v Frankfurtu 2023
  • ZDAJ JE TUKAJ!
  • Festival performansa 2023
  • Takorekoč – cikel gledaliških esejev
  • Prihodnost bo feministična
  • Vrhunec
  • Krize
  • Nedoločljivo vprašanje
  • Vsi projekti