Spolna vzgoja II
Na Novi pošti v sezoni 2022/2023 poteka proces, ki raziskuje seksualni užitek kot osnovno spolno pravico v okviru človekovih pravic. Ustvarjalke raziskujejo teme, kot so boleči spolni odnosi in vaginizem,* soglasje, seksualni užitek žensk s hendikepom, alternativne seksualne prakse ter zgodovina spolne vzgoje v Jugoslaviji. Nastaja niz predavanj-performansov, ki se bodo oktobra 2023 povezali in razvili v celodnevni dogodek.
Režija: Tjaša Črnigoj
Serija predavanj-performansov o seksualnem užitku žensk*
*Z izrazom ženske razumemo ženske, trans in interspolne osebe.
#uživalasem
zbiramo osebne zgodbe o raziskovanju in spoznavanju lastnega užitka
Koprodukcija: Nova pošta (Mladinsko gledališče and Maska Ljubljana) in Mesto Žensk
Premiera: December 2022
Projekt sta podprla Mestna občina Ljubljana – Oddelek za kulturo in Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.
Serija predavanj-performansov Spolna vgoja II je del evropskega projekta TESTNI POLIGON: Reparativne prakse za nov kulturni ekosistem je projekt, ki so ga ob podpori programa Kreativna Evropa Evropske unije razvili in ga izvajajo Kurziv – Platforma za kulturo, medije in družbo, Stowarzyszenie Im. Stanislawa Brzozowskiego/ Krytyka Polityczna in Maska Ljubljana.
»Seksualni užitek je fizično in/ali psihično zadovoljstvo in ugodje, ki ga prinašajo skupne ali samotne erotične izkušnje, vključno z mislimi, fantazijami, sanjami, čustvi in občutki. […] Seksualni užitek je temeljna spolna pravica v okviru človekovih pravic.« (Iz Deklaracije o seksualnem užitku) Naše medsebojne odnose in tudi našo spolnost (še vedno) zaznamujejo patriarhalna razmerja. Številna pričevanja o spolnem nasilju kažejo na to, kako zelo je v naši družbi (še vedno) zakoreninjena mizoginija. Obenem primanjkuje struktur, ki bi seksualni užitek priznavale kot pomemben vir ugodja, zadovoljstva in opolnomočenja ter bi pri tem dajale prednost osebam, ki so v družbi zatirane. Projekt bo prek zbiranja osebnih zgodb in sodelovanja s strokovnjakinjami_i dal prostor seksualnemu užitku žensk* ter ga osvetlil z različnih zornih kotov. Serija predavanjperformansov bo gledalke_ce informirala, obenem pa se bo teme seksualnega užitka lotila z raznolikimi uprizoritvenimi praksami in strategijami.
*Vaginizem velja za najhujšo spolno motnjo pri ženskah. Gre za krč mišic medeničnega dna, zaradi katerega je popolnoma onemogočena vaginalna penetracija, četudi si je ženska želi.
Spolna vzgoja II:
Punce
Dokumentarna predstava Punce temelji na pričevanjih oz. zgodbah žensk treh različnih generacij. Najstnic, ki so stare okrog sedemnajst let, performerk v tridesetih in njihovih babic, ki so stare okrog osemdeset let. Po predstavi Babice(2020) gre za drugo sodelovanje med režiserko Tjašo Črnigoj in reškim Kolektivom Igralke. Ustvarjalke se tokrat lotevajo teme odraščanja in spolnosti. Zanima jih, kaj sodobnim srednješolkam pomeni »izgubiti nedolžnost«, ali jih je strah neželene nosečnosti, kaj jih na tem področju opolnomoča. In kako se upokojenke spominjajo svojega odraščanja, prvih seksualnih izkušenj ter svojega tedanjega znanja o spolnosti.
Predstava Punce skozi osebne zgodbe žensk izrisuje menjavanje časov in družbenopolitičnih sistemov. Na Hrvaškem so danes reproduktivne in spolne pravice žensk resno ogrožene in zastavlja se vprašanje, kam gremo. Bo odraščanje naslednjih generacij vse bolj podobno odraščanju naših babic?
Punce se tematsko navezujejo na predavanje-performans Spolna vzgoja II: Borba, ki rekonstruira prizadevanje za reproduktivne pravice žensk v Jugoslaviji, in z njim tvorijo diptih.
Spolna vzgoja II v javnosti
P. G.: Predstava o ženskah, zaznamovanih s hendikepom, ki govori tudi o odnosu do spolnosti
MMC RTV SLO / 2. 3. 2023
Tatjana Pirc: Nedeljski gost: Dr. Gabrijela Simetinger: “Bistvo spolnosti je užitek”
Radio Slovenija / Val 202 / 22. 5. 2022
Menda obstaja 275 razlogov, zaradi katerih vstopamo v spolnost. V knjigi, v kateri so ti razlogi opisani, so razdeljeni na tri glavne skupine (biološki, materialni in čustveni). Dr. Simetinger pravi, da za seks nismo nikoli prestari. Zakaj to posebej poudarja? “Ker vsi verjamemo v koitalni imperativ. Vaginalni seks ni edini pravi seks, obstaja več vrst seksa in uživamo lahko na različne načine.”
Ana Lorger: Onkraj normativnih teles
SiGledal / Kritika / 15. 3. 2023
Tjaša Črnigoj s tretjim delom Spolne vzgoje II tako vstopa v presečni feminizem, ki zatirane ženske in spolno nekonformne identitete obravnava še skozi prizme, ki niso osredotočene zgolj na spolno identiteto, temveč jih dojema na presečišču drugih izkušenj in socialnih kontekstov, iz katerih izvirajo.
Matic Ferlan: Lina Akif: “Gledališče se mora intenzivneje spopasti s temo raznolikosti.”
Radio Slovenija / ARS program / Oder / 9. 5. 2023
Svetlana Brecelj: Poglavje Borba projekta Spolna vzgoja II
TV Slovenija / Kultura / 2. 6. 2023
Matevž Brecelj: Spolna vzgoja II na odru SMG
TV Slovenija / Osmi dan / 5. 10. 2023
Irena Štaudohar: Tjaša Črnigoj: Vsi strahovi našega življenja se nabirajo v medeničnem dnu
Delo / Sobotna priloga / intervju / 7. 10. 2023
»Ves čas me je vodilo vprašanje, kaj lahko gledališče naredi za družbo, kaj lahko jaz kot režiserka z gledališčem naredim za družbo. Kako je lahko gledališče najbolj možno aktualno? Takoj mi je bilo jasno, da me trenutno res ne zanima uprizarjati tekstov, ki so bili napisani pred sto ali tudi pred dvajsetimi leti.«
Zala Dobovšek: Veliko možnosti, malo prostora
Theater dei Zeit / oktober 2023
Poleg vnosa novih dimenzij in potencialov dokumentarističnega gledališča pri nas, je nedvomno cikel Spolna vzgoja II predstavljal tudi izjemno politično potezo, saj vsebine, prezentirane v teh dogodkih, niso bile v zgodovini slovenskega gledališča nikoli javno izpostavljene (uprizorjene), kaj šele s tako natančnim, poglobljenim, senzibilnim in družbenokritičnim pristopom.
Kdo dogaja ‒ Nika Rozman
TV Slovenija / Kaj dogaja? / 14. 10. 2023
Zala Dobovšek: Punce, borba!
Neodvisni / 23. 10. 2023
Feministična raziskovalna gibanja so vsakič znova morala posegati v zagnojene rane ženske seksualnosti, kljub zavedanju, da jih ni mogoče zaceliti za nazaj, lahko pa morda za naprej, za začetek z njihovo historično afirmacijo.
Pretekle izvedbe
Financirano s strani Evropske unije. Izražena stališča in mnenja so zgolj stališča in mnenja avtorja(-ev) in ni nujno, da odražajo stališča in mnenja Evropske unije ali Evropske izvajalske agencije za izobraževanje in kulturo (EACEA). Zanje ne moreta biti odgovorna niti Evropska unija niti EACEA.