Jaz sem Janez Janša

Režiser:  Janez Janša
Producentka: Marcela Okretič
Produkcija: Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana
2012

Leta 2007 so se trije umetniki včlanili v Slovensko demokratsko stranko (SDS) in uradno prevzeli ime Janez Janša. Čeprav so to storili zaradi osebnih razlogov, so se njihova zasebna življenja prepletla z njihovim javnim umetniškim udejstvovanjem na načine, ki jih takrat nihče ni mogel predvideti. Dotično preimenovanje, označeno kot umetniško dejanje, je sprožilo cel kup interpretacij v domačih in tujih umetniških krogih, med novinarji, komentatorji in v splošni javnosti.

Režiser:  Janez Janša
Producentka: Marcela Okretič
Produkcija: Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana
2012

Kaj je ime?

Lastno ime je beseda, ki odgovarja namenu, da označuje tisto, o čemer se pogovarjamo, ampak nam nič ne pove o tem.” (John Stuart Mill v A System of Logic (1. ii. 5.))

Ime. Vsak ima ime. V dokumentarnem filmu posamezniki, umetniki in akademiki z vsega sveta spregovorijo o pomenu in namenu osebnega imena z vidika posameznika in družbe. S slikovitimi primeri iz zgodovine, popularne kulture in ‘običajnega’ življenja so prikazani razlogi in vzgibi za spremembo imena. Ti gledalca pripeljejo do preimenovanja, ki je odmevalo v Sloveniji in zunaj njenih meja.

V filmu se pojavi kopica mednarodno priznanih umetnikov, teoretikov in akademikov. Med njimi so Mladen Dolar, Miroslav Košuta, Blaž Lukan, Vuk Ćosić, Jan Fabre, Stephen Kovats, Tim Etchells, UBERMORGEN.COM, Franco in Eva Mattes, Vaginal Davis in seveda … Janez Janša, Janez Janša in Janez Janša.

V filmu so uporabljeni različni formati, od HDV do Bete, mini DV-ja, spletnih video posnetkov in posnetkov nizke ločljivosti, posnetih z mobilnim telefonom. Snemalne tehnike variirajo od profesionalnih posnetkov do skritih kamer, saj film vključuje doslej neobjavljeno gradivo, posnetke izvajanja in ozadja nekaterih akcij treh umetnikov, izseke iz televizijskih poročil, arhivov in intervjujev ter izjave in posnetke, narejene posebej za ta dokumentarec.

Izjava režiserja

Zamisel za ta dokumentarec se je porodila iz osebne izkušnje. Leta 2007 smo se trije slovenski umetniki preimenovali v Janeza Janšo. Nenadoma je bilo poleg predsednika vlade Janeza Janše v istem fizičnem in medijskem prostoru prisotnih in delujočih več različnih posameznikov s povsem enakim imenom in priimkom. Referenčni sistem imen je pričel razpadati …
Razmišljal sem o razmerjih med identiteto in poistovetenjem, mnogoternostjo in množenjem, o imenu kot vmesniku med zasebnim in javnim ter o osebnem imenu kot blagovni znamki.

S temi in ostalimi vprašanji sem se ukvarjal na svojih številnih predavanjih in nastopih po različnih univerzah, galerijah in muzejih po svetu. Začel sem odkrivati dramaturške možnosti, ki jih je ponujala zgodba, ki sem jo ves ta čas pripovedoval. Osnutek scenarija za film “Ime mi je Janez Janša” je bil rezultat številnih neposrednih izmenjav z občinstvom, k scenariju pa je pripomogla tudi gledališka uprizoritev Več nas bo, prej bomo na cilju.

Jaz sem Janez Janša v javnosti

Nov filmski škandal: Janez Janša in seks s travestitom
Reporter / 4. 4. 2012

Jela Krečič: Nedokončani film Jaz sem Janez Janša buri duhove
Delo / 5. 4. 2012
»Kot direktor SFC menim (Jožko Rutar), da gre za tehnično dovršeno, vizualno bogato in dramaturško premišljeno filmsko delo. Elementov pornografije, kot je definirana v Slovarju slovenskega knjižnega jezika, ki pravi, da gre pri pornografiji za ‘prikazovanje, obravnavanje spolnosti samo zaradi erotičnega draženja, ugajanja’ v filmu ni zaznati. Prav tako ni zaznati vsebin, ki bi bile kakor koli žaljive ali neprimerne, zato predlagam, da se film v skladu z obstoječo pogodbo tudi zaključi. Oceno, ali gre za dober  ali slab filmski izdelek, prepuščam gledalcem in filmskim kritikom.«

Jela Krečič: Kdo bo naslednji?
Delo / 10. 4. 2012
Prejšnji teden je Gregor Pajić, direktor Viba filma, slišal govorice, da so v nastajajočem filmu Janeza Janše homoseksualni prizori. Zaskrbelo ga je, zakaj davkoplačevalci sofinanciramo dozdevno pornografski film, ki lahko obenem žali soimenjaka režiserja Janeza Janše. /…/ Kaj je v tej zgodbi zares škandaloznega? Predvsem to, da se je neka afera zakuhala na podlagi govoric. Ali za to, da pod vprašaj postavimo neki umetniški projekt, zadošča, da je nekdo, ki – mimogrede rečeno – ni pristojen za presojanje o vsebini filma, nekaj slišal? Pri tem je ključno poudariti, da vsebina filma ne igra nobene vloge. Na razpisu SFC ga je izbrala strokovna komisija. Dokler ne ugleda luči sveta, je treba zaupati presoji izbranih institucij. Če strnemo: šele ko bo film končan in dan na ogled javnosti, lahko postane predmet kritik, pozitivnih ali negativnih.

Reporterjeva kršitev avtorskih pravic?
Dnevnik / 12. 4. 2012
Glavni igralec tega filma Vaginal Davis je namreč v dokumentarcu pojasnjeval spremembo svojega imena, časopis Reporter pa je na naslovnici ob avtorjih dokumentarca objavil vrsto fotografij iz filma Hustler White, da bi tako dokazal pornografskost našega dokumentarca.

Reporter je grobo kršil avtorske pravice, grozi 100.000 evrov kazni
Primorske novice / 12. 4. 2012
Jürgen Brüning je v sredo napovedal, da namerava proti tedniku Reporter vložiti tožbo. Današnji Dnevnik poroča, da je odgovornega urednika tednika Silvestra Šurlo v pismu opozoril na grobo kršitev avtorskih pravic, zaradi česar bo njegov odvetnik sprožil pravdo za kršenje mednarodnega avtorskega prava in zahteval odškodnino 100.000 evrov. Od Reporterja je zahteval tudi takojšnjo odstranitev fotografij s spleta in revij s sporno naslovnico s prodajnih mest. Slike tedniku glede na kontekst, v katerem so bile objavljene, ne bi dovolil objaviti, je še zapisal Brüning.

Biserka Karneža Cerjak: Avtorja razvpitega dokumentarca Jaz sem Janez Janša prosjačita donatorje
Demokracija / 8. 5. 2012
Kot opozarjajo poznavalci slovenskega filma, je Slovenski filmski center postal le še ena izmed pip državnega proračuna, kamor se je po vzoru klientelizma prisesalo nekaj produkcij oziroma producentov. Dokaz za to je snemanje filma Jaz sem Janez Janša, ki je bil posnet z denarjem Slovenskega filmskega centra (prej Slovenskega filmskega sklada), del denarja pa je prispeval javni zavod RTV Slovenija.

Vanja Pirc: Množicanje za film
Mladina / 11. 5. 2012
Umetniki Janezi Janše bi za dokončanje filma potrebovali še 6000 evrov, in ker so ob vsesplošnem zategovanju pasu donacije redke, na državo, ki še posebej temeljito klesti prav financiranje kulture in je umetnikom Janšam nenaklonjena, pa ne morejo računati, so se odločili za pomoč zaprositi javnost.

Marcel Štefančič jr.: Jaz sem Janez Janša
Ekskluzivni vpogled v dokumentarec, ki je vznemiril Slovenijo, ne da bi ga sploh kdo videl

Mladina / 18. 5. 2012
Ne moreš spremeniti sveta, če ti je ime Vladimir Iljič Uljanov ali pa Josif Visarionovič Džugašvili. Lenin ali pa Stalin zveni bolje, bolj udarno, bolj aktivno. Bi Bili Clinton postal ameriški predsednik, če bi ohranil svoje prvotno ime, William Jefferson Blvthe? Bi Rasputin in Kaligula prišla tako daleč, če bi ohranila svoji prvotni imeni, Grigorij Jefimovič Novik in Gaj Julij Cezar? Bi Muhammad Ali dosegel vse to, kar je dosegel, če bi ostal Cassius Clay? Bi uspelo Polu Potu Kambodžo poslati v leto nič, če bi ostal Saloth Sar? Bi posli uspevali kitajskemu poslovnežu, če bi ena izmed pismenk v njegovem imenu pomenila »izgubo« oz. »neuspeh«? In navsezadnje, bi Hitler postal Hitler, se sprašuje Dolar, če Hitlerjev oče Alois priimka Schicklgruber ne bi spremenil v Hitler?

Za film Jaz sem Janez Janša je 181 ljudi prispevalo več kot 7.000 evrov
MMC RTV SLO / 22. 5. 2012
Denar so prispevali donatorji z vseh koncev sveta, od Južne in Severne Amerike do Azije in Avstralije, največ prispevkov pa je iz evropskih držav, predvsem iz Slovenije. Sredstva so zbirali za postprodukcijo mednarodne kinematografske in krajše televizijske različice filma ter njuni svetovni distribuciji.

Vsi roza porno igralci, vsi Janezi Janše
Reporter / 9. 9. 2012
Nismo na meji, temveč prestopamo meje norosti, če pristanemo na javni ogled filma Jaz sem Janez Janša, v katerem se osebe v različnih vlogah in v različnih jezikih predstavijo kot Janez Janša. Film, ki je bil označen kot slovenski nacionalni projekt, zanj pa smo porabili več sto tisoč evrov davkoplačevalskega denarja, je namreč šokanten in do skrajnosti žaljiv. V njem tudi ni nobene vzvišene umetnosti, temveč le navadna pornografija, pa naj nekateri filmski strokovnjaki še tako brskajo po slovarju slovenskega knjižnega jezika, da bi opravičili neokusnost ustvarjalcev.

Katja Čičigoj: Janez Janša – ime kot (politični) virus
Ekran / 9. 10. 2012
Film razpre slavni prizor iz Kubrickovega Spartaka (Spartacus, 1960), ki preimenovanje že naveže na radikalno politično dejanje (upora), ko se vsi sužnji poimenujejo z istim imenom, da bi rešili njegovega nosilca – referent s tem postane nejasen, pravni subjekt uide, ni ga moč več kaznovati. A to pomeni tudi obratno – pravni subjekt ne more več kaznovati za razžalitev lastnega imena, saj to ime lahko referira na kateregakoli njegovih nosilcev (kot je bilo moč 1. 2007 brati v članku z zgovornim naslovom: »Janez Janša je kreten«).

Biserka Karneža Cerjak: Zaslužkarji in njihova gola resnica
Reporter / 15. 10. 2012
Bolj kot knjiga je zgovoren zapis Marcela Štefančiča maja letos v Mladini, kjer je omenil, da si bo Janez Janša po ogledu filma celo želel, da bi nastopal »v porno filmu, da bi bil v stotih porno filmih«. Pri dokumentarcu, ki je hujši od pornografije, gre namreč po besedah Štefančiča za načrt, kako se Janše znebiti po mirni poti. »To ni zgodba o tem, kako se Janeza Janše znebiti z diskreditacijo,« je zapisal Štefančič, »ampak kako se ga znebili z glorifikacijo – z mantranjem njegovega imena (jaz sem Janez Janša, jaz sem Janez Janša, jaz sem Janez Janša), njegove ideologije (kdor ni Janez Janša, ni naš) in njegovega slogana Več nas bo, prej bomo na cilju.«

Razvpiti film Jaz sem Janez Janša od danes v Kinodvoru
Demokracija / 17. 11. 2012
Na Liffu so umetniki še povedali, da so prenehali prejemati vabila na druženja, kongrese in druge dejavnosti SDS, čeprav so zagotovili, da bi se nanje z veseljem odzvali.

Peter Kolšek: Mladi Hladnik, trije Janše in mladi Omerzu
Delo / 16. 11. 2012
O dokumentarcu Jaz sem Janez Janša, ki ga je stvoril znameniti umetniški trio Janez Janša, je bilo slišati veliko, preden je bil sploh posnet. Njegove produkcijske težave so se povezovale z njegovo politično vsebino, pojavile so se tudi govorice o nekakšnem skrajno spornem, čeprav menda tudi zanemarljivo kratkem homoerotičnem kadru, v katerem da »nastopa« aktualni predsednik vlade (no, takega kadra v končnem izdelku vsekakor ni).

Denis Valič: Pogovor z Janezi: Podpis, ki sproža veliko vprašanj
Delo / 27. 11. 2012
Zdi se mi, da špica filma precej jasno opredeli, kako je z avtorstvom pri tem filmu: vsi trije smo avtorji zgodbe, scenarij sta napisala dva, Janez Janša in Janez Janša, režiser pa je Janez Janša.

Peter Kolšek: Troedini Janez z Jožetom
Delo / 27. 11. 2012
Ali je s tem izbrisan tudi označenec, je vprašanje, ki bi ga morala ob novem Janševem mandatu zastaviti nova performerska ekipa. Večjih bo, prej bomo namreč na cilju! Dosedanji pa se zahvaljujemo. Ne zato, ker je uspela pripraviti skoraj stotnijo ljudi, da so na koncu v en glas tulili svetu, kar mu ne gre, namreč, da so vsi po vrsti Janezi Janše, ampak predvsem zato, ker so uspeli narediti film, ki združuje osebni angažma, politično akcijo in moč umetniškega postopka. In to na nesramežljivo klasičen način, ki druži koristno s prijetnim.

Ženja Lejler: Ime česa je slovenski film?
Pogledi / 15. 10. 2012
Jaz sem Janez Janša je gotovo eden najboljših domačih dokumentarcev zadnjih let, ki navidezno abstraktno, filozofično temo pripelje v polje družbenega razmisleka in jo konkretizira do njenih temeljev. Kot tak bo sprožil nadaljnjo množico interpretacij, saj se ves čas odvija na spolzkem terenu in pušča gledalca v negotovosti. Poleg tega film sam medij dokumentarca izpelje presežno: ne glede na to, da bi ga pogojno lahko spravili v predal »govorečih glav«, pa so te glave vpete v izvirno ter izjemno dinamično formo prezentacije.

Jaz sem Janez Janša
Delo – Vikend / 23. 11. 2012
Če pustimo ob strani polemičnost in političnost (dasiravno bi to bilo povsem v nasprotju z nameni avtorjev), nam ostane zanimiv dokumentarec, ki postavi vprašanja glede človekove identitete z dobro mero pristnega in pogosto nepričakovanega humorja ter ob tem predstavi tudi umetniške projekte Janezov Janš in nekoliko osvetli reakcijo nekega Ivana Janše na njihov projekt. Rezultat je zabaven in zanimiv film, pa četudi manj polemičen, kot bi glede na medijski halo pričakovali.

Zdenko Vrdlovec: Vesne večinoma pripadle prvencem
Dnevnik / 1. 10. 2012
To poročilo je nastalo še v “blaženi nevednosti” o vesnah, tako da je lahko čisto subjektivno. Ne vem še torej za vesne, vem pa, kateri film me je najbolj navdušil, še toliko bolj, ker je bil prikazan kot eden izmed zadnjih. To je Jaz sem Janez Janša v režiji Janeza Janše ter koprodukciji Aksiome in RTV Slovenija, ki je ne le duhovit in inteligenten, marveč tudi “pravi” dokumentarec ali takšen, ki neki realen problem vsestransko in brez ostanka predstavi in razčleni.

Zdenko Vrdlovec: Nov zasuk v dialektiki hlapca in gospodarja
Dnevnik / 13. 11. 2012
V filmu slišimo vse mogoče interpretacije dejanja preimenovanja, vidimo tudi nekaj njegovih posledic (kot je na primer ta, da za letališki računalniški sistem dve osebi z istim imenom ne moreta sedeti na istem letalu), toda najbolj zabavna in domiselna se zdi povezava strankinega slogana »Več nas bo, prej bomo na cilju« z interpretacijo, ki pravi, da v multiplikaciji istega imena izginja njegov realni »referent« oziroma nosilec: se pravi, več kot bo istih imen, »prej bomo na cilju«, če je ta cilj izbris realne osebe. Ali še konkretneje: ko bomo vsi Janezi Janše, tudi Janeza Janše več »ne bo«.

Marcel Štefančič, jr.: Jaz sem Janez Janša
ZA+
Mladina / 16. 11. 2012
Cilj Janezov Janš je ultimativni money shot – izginotje Janeza Janše. Izbris. Magari samoizbris. Ki paje logičen: prav Janez Janša od Slovencev pričakuje in terja, da postanejo Janezi Janše. Janez Janša Slovence poziva, naj se preimenujejo in pretvorijo v Janeze Janše. »Več nas bo, prej bomo na cilju!«

Petra Mezinec: Kaj smo brez imen?
Primorske novice / 26. 11. 2012
Težave so imeli na mednarodnih festivalih. “Ko smo se preimenovali, so nas prosili, če bi nas lahko v program zapisali s starimi imeni, saj jim naše novo ime ni povedalo ničesar,” pravi Janez Janša.

Biljana Pavlovič: Zakaj Janez Janša?
Primorske novice / 11. 12. 2012
Malokdo pa se je vprašal, od kod je vzet sporni, samo nekaj sekund trajajoč izsek skupinskega homoerotičnega seksa, kjer ni videti moških spolnih udov. Vzet je namreč iz enega od filmov kanadskega režiserja Brucea LaBrucea, ki je v svetu filma zelo znan po svojih politično subverzivnih nizkoproračunskih filmih, v katerih angažirano govori o gejevski tematiki.

Tri Janše za dobro voljo
Primorski dnevnik / 30. 11. 2012
Seveda, če bi vsi postali Janezi Janše, bi Janez Janša postal nihče. Do tega pa je pot še dolga … Kar je pri zabavnem in razbremenjujočem filmu zanimivo, je njegova moč: sugestivna moč, ki jo ima fikcija, prepletena z domišljijo umetnikov, da med ljudmi povzroči zmedo.

Ustvarjalci

Režiser:  Janez Janša
Zgodba: Janez Janša, Janez Janša, Janez Janša
Scenarij:  Janez Janša, Janez Janša
Producentka: Marcela Okretič
Nastopa: Dražen Dragojević v vlogi Dražena Dragojevića
Intervjuji: Dražen Dragojević, Janez Janša, Janez Janša
Kamera : Darko Herič, Matjaž Mrak
Montaža: Jurij Moškon, Giusi Santoro
Grafično oblikovanje: Luka Umek
Izvirna glasba: Riccardo Nanni, Giancarlo Di Maria
Scenografija: Janez Janša
Kostumografija:  Nina Jagodic
Produkcija: Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana
Koprodukcija: RTV Slovenija, Zavod Maska
Pridruženi producenti: POPCult (IT), Emotionfilm, ARTREBEL9 / Teleking
Finančna podpora: Slovenski filmski center
Tehnična podpora: Filmski studio Viba Film
Mednarodna distribucija: Taskovski Films
Medijski pokrovitelji: Neural, Radio Študent, Mladina

Tehnični podatki:
HD / 68 min / Barvni / Zvok 5.1 / 2012 / Slovenija

Spletna stran filma: http://www.mynameisjanezjansa.com/?lang=sl

Pretekle izvedbe

2013
06/10 Kinodvor
19/03 Oslo internasjonale teater festival, Black Box Theatre
02/03 Kinodvor
2012
28/11 Festival DRUGajanje / Kino Udarnik, Maribor
17/11 Kinodvor, Ljubljana
16/11 23. ljubljanski mednarodni filmski festival (LIFFe)
10/11 23. ljubljanski mednarodni filmski festival (LIFFe)
21/10 Muzej sodobne umetnosti, Avenija Dubrovnik 17, Zagreb
19/10 Dokukino KIC, preradovićeva 5, Zagreb, Hrvaška
18/10 Art-Kino Grič, Jurišićeva 6, Zagreb
30/09 Avditorij Portorož, 15. festival slovenskega filma
02/02 HKW K1, festival transmediale, Berlin

Poglej tudi

  • Zadnji projekti
  • Voyager
  • Peekaboo Pointe na Maski
  • Maska na mednarodnem knjižnem sejmu v Frankfurtu 2023
  • ZDAJ JE TUKAJ!
  • Festival performansa 2023
  • Takorekoč – cikel gledaliških esejev
  • Prihodnost bo feministična
  • Vrhunec
  • Krize
  • Nedoločljivo vprašanje
  • Vsi projekti