NAME Readymade

Avtorski projekt Janez Janša, Janez Janša, Janez Janša

Si lahko predstavljate, da bi se pred nekaj leti trije uveljavljeni ameriški umetniki včlanili v republikansko stranko in si potem uradno spremenili ime v George W. Bush? In da bi od takrat naprej ime predsednika ZDA (ali kateregakoli drugega državnega voditelja) nosili v muzeje, kjer bi razstavljali svoja dela v družbi imen, kot so Robert Gober ali Barbara Kruger, na festivale ob dela Meg Stuart in Nature Theater of Oklahoma, v galerije, ki bi njihove videe vrtele poleg videov Bruca Naumana …

Premik NAME Readymade predstavlja širok razpon vidikov geste preimenovanja treh slovenskih umetnikov, ki so si leta 2007 uradno in z vsemi potrebnimi papirji in žigi spremenili ime v ime takratnega slovenskega ekonomsko liberalnega, konzervativnega predsednika vlade Janeza Janše.

Avtorski projekt Janez Janša, Janez Janša, Janez Janša

Umetniki

Janez Janša, Janez Janša in Janez Janša so zarezali v lastno realnost in realnost prostora in časa, v katerih delujejo. V ta namen so uporabili postopke, značilne za umetnost – transformacijo, premestitev, reprezentacijo in posnemanje. Obrnili so klasično relacijsko shemo umetnosti in življenja, kot se je razvila v 20. stoletju. Umetnost se je v prejšnjem stoletju redefinirala prek tega, da je realnost vstopila v umetniški kontekst brez posredovanja (tako da Badiou 20. stoletje lahko definira kot strast do realnega), medtem ko Janša, Janša in Janša želijo doseči nasprotno, tako da njihove metode zarežejo globoko v njihova materialna življenja in življenja njihove neposredne okolice.

” […] povsem subtilna, na videz nepretenciozna gesta treh umetnikov, preimenovanje v Janeza Janšo, temeljito poseže v umetniški in širši družbeno-politični prostor. Morda iz tega lahko potegnemo lekcijo, da velike umetniške stvaritve včasih najdemo v navidezno obrobnih, minimalnih potezah.” (Jela Krečič, Delo, 29. december 2007)

»Ko so se trije umetniki preimenovali v Janeze Janše, so dejansko privzeli kritično držo do države. Do slovenske vlade, v kateri se je do nedavnega zdelo, da vsa mesta zaseda takorekoč ena sama oseba – Janez Janša. […] Prek pomnožitve imena Janeza Janše je funkcija predsednika vlade znotraj te specifične umetniške akcije privzela podobno pozicijo kot pločevinke Campbellove juhe v delih Andyja Warhola.« (Zdenka Badovinac, Name Readymade, oktober 2008)

Delo vseh Janez Janš, njihove zasebne in javne zadeve, z eno besedo njihovo celotno življenje se je od takrat naprej odvijalo pod tem imenom.

“[…] je ta gesta v primeru trojice odslej v stalnem procesu: semiotizirala se bo v povezavi z vsakim njihovim novim umetniškim delom in javnim nastopom, zato ni nujno, da ne utegne ubrati tudi kakšnih, doslej neznanih poti […] subverzivn[e]

afirmacij[e] […]” (Rok Vevar, Večer, 1. september 2007)

Dela, razstavljena na razstavi NAME Readymade v Gradcu oktobra 2008 (veljavne osebne izkaznice, potni listi, kreditne in bančne kartice, vozniška dovoljenja, rojstni in poročni listi itd.), je proizvedla realnost sama. V zgodovini umetnosti taki readymadi niso obstajali. Osebnih dokumentov, kot so osebne izkaznice, potni listi, zdravstvene kartice, kreditne kartice itd., ne moremo »enostavno« kupiti v trgovini, jih rekontekstualizirati, obrniti in razstaviti ter proizvesti kot readymade. Za njihovo pridobitev moramo začeti določene postopke – administrativne postopke.

Ustvarjalci

Produkcija:
steirischer herbst festival, Graz, www.steirischerherbst.at
Aksioma – Zavod za sodobne umetnosti, Ljubljana, www.aksioma.org

Soprodukcija:
Maska – Zavod za založniško, kulturno in producentsko dejavnost, Ljubljana,
Forum Stadtpark, http://forum.mur.at

Projekt so podprli: Ministrstvo za izobraževanje, umetnost in kulturo Republike Avstrije, Štajerska deželna vlada, Mestna občina Gradec, Ministrstvo za kulturo RS in Mestna občina Ljubljana

Zahvale: Akripol d.d., Kristjan Celec, Quentin Drouet, Branko Filipič, Emina Frljak, Garfield, IB Procadd d.o.o., Kira Kirsch, Stane Klemenc, Boštjan Martinuč, Eva Martischnig, Aldo Milohnić, Barbara Orel, Peter Rauch, Peter Šenk, Rok Žunič.

Pretekle izvedbe

2013
11/09 McGill University, ARTS Building
05/09 University of Alberta (Edmonton, Kanada)
2012
22/09 Truth is Concrete, Gradec
07/07 Haus Der Kulturen Der Welt, Berlin
14/04 Uppsala Stadsteater
14/04 Brown University, Providence, RI, USA
2011
07/07 Amsterdam
2010
14/11 Centro Cultural Cervantes, v okviru konference Composições Políticas na festivalu Panorama
21/05 Kampnagel, Hamburg
21/05 Kampnagel, Hamburg
2009
26/08 Atelier Re-al, Lizbona

Poglej tudi

  • Zadnji projekti
  • Kolektiv PENG! na Novi pošti
  • knjiga = dogodek
  • Zračni most
  • Gejm
  • ..Maska ..100 let ..200 številk
  • Finale
  • Prekarnost ali samoupravljanje?
  • Parquet Ball / Nad parketom
  • 100 let Maske
  • Seks in gledališče
  • Vsi projekti