Zidova objokovanja

Instalacija / solzedajalska akcija
Koncept: Janez Janša
Produkcija Maska
9. 3. 2012, Slomškov trg & SNG Maribor

Zidova objokovanja je nadaljevanje ukvarjanja Janeza Janše z zidovi kot začasnimi konstrukti v javnem prostoru. Izhaja iz političnega razumevanja zidu kot objekta/prostora ločevanja. Zid je vedno zareza v prostor, zareza, ki iz enega prostora naredi dva (ali več). Zid je tvorba, ki deli, zamejuje, grozi … Zid je ena najmogočnejših manifestacij (politične) moči: kitajski, berlinski, izraelsko-palestinski. Zid vedno konstruira ena stran, ki se želi ločiti od druge, ne glede na to, ali druga stran privoli v izgradnjo zidu ali ne. Politični prostor Slovenije, tako kot večino zahodnega sveta, še vedno najlažje razdeli pogled v preteklost, nabit z ideologijo in prilaščanjem zgodovinskih zaslug ter obtoževanjem glede zgodovinskih krivic. Matrica političnega je še vedno zaznamovana z rdečo in črno barvo.

Zidova objokovanja je instalacija, sestavljena iz dveh ledenih zidov, rdečega in črnega. Zidova bosta postavljena na nekoliko nagnjenem terenu, tako da se bo voda počasi (predvidoma 14 dni, odvisno od zunanjih temperatur) talila v vodnjak, narejen v obliki zemljevida Slovenije. Rdečkasta in črna voda se skupaj z umazanijo na ulici zlivata v rjavkasto mlakužo. Na ta način po eni strani dobimo podobo skupnosti, v kateri živimo, po drugi strani pa na poetičen način pokažemo, kaj oblikuje takšno podobo. Zidova objokovanja po zgledu jeruzalemskega Zidu objokovanja vabi obiskovalce, da svoja sporočila vstavijo v reže obeh zidov. Ali se bodo ideološko prepoznali in umestili, je njihova stvar.

Zidova objokovanja je obenem predstava dveh »igralcev«, ki se počasi in vztrajno, skozi nenehna preoblikovanja, skozi solze, ki jih vztrajno točita, skozi ledeno tišino, skozi rdeči in črni blesk spreminjata v nič. Zidova/«igralca« bosta izginila, tako kot izgineta po vsaki predstavi, za njima bo ostal le spomin na štirinajstdnevni vztrajnostni performans.

Drugi del Zidov objokovanja se nanaša na intimni performans joka. Prizorišče joka oziroma prizorišče solzedajalske akcije je sestavljeno iz treh lakrimatorijev: individualnega, v katerem se posameznik poskuša razjokati na osnovi osebnega spomina, kolektivnega, v katerem gledalec izbira med posnetki, ki ga lahko pripravijo do joka, ter fiziološkega, kjer se razjoče ob pomoči dražila. Gledalec sam preizprašuje lastna čustva in spomin ter spomin na znane lokalne in svetovne dogodke. Nihče ga pri tem ne gleda. Gledalec postane terminalni gledalec: ustvarjalec, izvajalec in priča hkrati.

Instalacija / solzedajalska akcija
Koncept: Janez Janša
Produkcija Maska
9. 3. 2012, Slomškov trg & SNG Maribor

Ustvarjalci

Avtor: Janez Janša
Oblikovanje in izdelava zidu objokovanja: Miro Rismondo
Oblikovanje lakrimatorijev: Peter Šenk
Montaža filmov: Darko Herič, Brian McKenna
Producentka: Tina Dobnik
Odnosi z javnostmi: Urška Comino
Oblikovanje in izdelava očal: Boštjan Poljšak, Matjaž Izlakar
Oblikovanje špice: Gašper Brezovar
Grafično oblikovanje: Sandra Hrovat
Izdelava lakrimatorijev: Janez Šporar
Fotografija: Borut Peterlin, Damjan Švarc
Tehnični vodja: Igor Remeta
Produkcija: Maska Ljubljana, APT Novo mesto, Huis en Festival a/d Werf, Utrecht, Nizozemska
Koprodukcija: Maribor 2012: Evropska prestolnica kulture

Projekt je financiran s strani Evropske unije v okviru “External Actions of the European Union” (program BCC).

Zidova objokovanja v javnosti

Peter Rak: Solze na kolektivni, individualni in fiziološki ravni
Delo / 8. 3. 2012
Janša izhaja iz političnega razumevanja zidu kot objekta oziroma prostora ločevanja in manifestacije moči, naj bo to kitajski, berlinski ali izraelsko-palestinski zid. Zid vedno konstruira ena stran, ki se želi ločiti od druge, ne glede na to, ali druga stran privoli v izgradnjo zidu ali ne. /…/ Zid objokovanja analizira fenomen joka, ki ga je Janša že nekajkrat izpostavil v performansih, v tem okviru se spet aktivira gledalec, ki je tudi ustvarjalec, izvajalec in priča umetniškega dogodka.

Rdeči in črni zid objokovanja Janeza Janše izrišeta “mlakužasto” Slovenijo
MMC RTV SLO /
Ledena Zidova objokovanja rdeče in črne barve sta postavljena na nagnjenem terenu, taleča voda pa bo odtekala v vodnjak v obliki zemljevida. “Izrisala se bo neopredeljena, mlakužasta barva Slovenije in na ta način bomo tudi povedali, kaj ta blokovska politika proizvede,” je povedal Janša.

Miha Štamcar: Najbolj obiskane prireditve Maribora, evropske prestolnice kulture
Dnevnik / Objektiv / 16. 6. 2012
Zidova objokovanja 5000 obiskovalcev

Konstrukti v prostoru: Zidova objokovanja
Finance / 23. 3. 2012
Zid je mogočna manifestacija politične moči, ki zapira in preprečuje pretok svobodnih energij in misli. A zid tudi varuje pred vdori  škodljivih zunanjih vplivov – kakršni so že.

V Mariboru Zidova objokovanja umetnika Janeza Janše
Siol.net / 8. 3. 2012
Zidova objokovanja je obenem predstava dveh »igralcev«, ki se počasi in vztrajno, skozi nenehna preoblikovanja, skozi solze, ki jih vztrajno točita, skozi ledeno tišino, skozi rdeči in črni blesk spreminjata v nič. Zidova/«igralca« bosta izginila, tako kot izgineta po vsaki predstavi, za njima bo ostal le spomin na štirinajstdnevni vztrajnostni performans.

Objokovanje nad Slovenijo
Dom in vrt / 15. 3. 2012
Morda pa nam v tem času zrcalo lahko pokaže le še provokativen umetniški izraz, kakor je značilen za umetnika Janeza Janšo.

V Mariboru Zidova objokovanja umetnika Janeza Janše
STA / 8. 3. 2012
Predvidena talilna doba umetniške postavitve, poimenovane po jeruzalemskem kamnitem zidu, na katerega po avtorjevih besedah tudi močno referira, je 14 dni.

Foto dneva: Zidova objokovanja kot komentar mlakužaste Slovenije
MMC RTV SLO / 12. 3. 2012

Pretekle izvedbe

2012
09/03 Slomškov trg, Maribor

Poglej tudi

  • Zadnji projekti
  • Voyager
  • Peekaboo Pointe na Maski
  • Maska na mednarodnem knjižnem sejmu v Frankfurtu 2023
  • ZDAJ JE TUKAJ!
  • Festival performansa 2023
  • Takorekoč – cikel gledaliških esejev
  • Prihodnost bo feministična
  • Vrhunec
  • Krize
  • Nedoločljivo vprašanje
  • Vsi projekti