10 EUR

Letn. XXVIII, št. 157–158 (jesen 2013)
Odgovorna urednica: Amelia Kraigher
ISSN 1318-0509

Revija Maska

Slovenska postalternativa 1993-2013

10 EUR

Maska, časopis za scenske umetnosti, je svoje korenine pognala v začetku 20. let prejšnjega stoletja. Ustanovili in ustvarjali so jo svobodomiselni igralci in režiserji, ki so revijo razumeli kot prostor spremembe in prenove gledališča. Maska, ki je prvič izhajala v letih 1920 in 1921, je bila tesno povezana s širšim prostorom tedanje Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev. Današnja Maska pa je neposredni dedič revije z množinskim imenom Maske (1985–1991) in je prvič izšla novembra 1991, tedaj še pod okriljem Zveze kulturnih organizacij Slovenije. Urednika Mask Tone Peršak in Peter Božič sta leta 1991 revijo predala novi generaciji kritikov, dramaturgov, filozofov, sociologov in umetnikov, ki so na čelu z Majo Breznik in Ireno Štaudohar odloč(il)no prenovili njen koncept. V programskem uvodniku prve številke je mlado uredništvo izpostavilo tri temeljne konceptualne postulate, ki za Masko

— razmišljanje o gledališču mora sintetizirati vsa področja umetnosti,

— potrebno je nenehno prizadevanje za vzpostavitev teoretičnega jezika, ki bi lahko problematiziral širok razpon gledališke govorice,

— nujno je združevanje teorije in prakse, ki naj se vzajemno osmišljata, ker bo le tako revija lahko predstavljala zapis žive zavesti.

Zakonske spremembe iz leta 1993 so v tedaj še zelo mladi državi Sloveniji ponudile Maski kot naši edini reviji za scenske umetnosti formalni okvir za institucionalizacijo in samostojno pot. Podobno »legalizacijo« je tedaj doživela cela vrsta razmeroma mladih in izjemno prodornih eksperimentalnih, plesnih, vizualnih scenskih praks, ki so jih tudi povezovali s pojmom alternativa. 1993 se je za slovensko alternativo začelo novo štetje. Tedaj še z optimizmom.

Z današnjega gledišča pa lahko ugotovimo tudi, da bi v vsej zgodovini mesta Ljubljana in morda slovenske države nasploh težko našli bolj zapravljeno kulturno-umetniško priložnost, kot je bila t. i. alternativa 80. in začetka 90. let. Kulturne politike kreativnosti številnih neodvisnih organizacij in posameznikov niso zmogle zagotoviti kaj dosti več, kot da so ji od leta 1993 naprej pomagale zadržati in vzdrževati marginalen status. Danes je povsem jasno, da leto 1993 za ljubljansko in slovensko »neodvisno« kreativno polje pomeni neki perfiden prelom, ki so ga ob svojih časih spoznali tudi »neodvisni« ali »alternativni« konteksti drugod po svetu: pojem produkcije je od takrat do danes postopoma zasedel mesto kreativnosti, jo izpodrinil, zamenjal; statusi samozaposlenih prekarnih delavcev v kulturi vzdržujejo iluzijo o zaposlitvah; prezaposlenost prekarcev požira njihov čas; na mesto, ki so ga prej zasedale predstave, so stopili festivali, festivalizacija pa umetniškim projektom daje pečat kulturne industrije; neprofitnim produkcijskim organizacijam, zavodom in društvom se ponuja privid institucionalne organiziranosti; javni dialog in subvencije zagotavljajo vzdrževanje njihove marginalnosti in še bi lahko naštevali. Današnja postalternativa je bolezensko stanje.

Na tej točki za Masko, ki danes kot zavod za založniško, kulturno in producentsko dejavnost skupaj s številnimi drugimi nevladnimi organizacijami obeležuje 20-letnico ustanovitve, ni več ključnega pomena afirmacija novejših umetniških praks skozi njihovo beleženje ter globalno in zgodovinsko kontekstualiziranje, ampak problematizacija strukturnih in političnih vprašanj, ki in kot jih zastavljata sodobna umetnost in teorija. Preizpraševanje lastne pozicije je postalo nekakšen etični imperativ umetnosti 21. stoletja.
Amelia Kraigher

Letn. XXVIII, št. 157–158 (jesen 2013)
Odgovorna urednica: Amelia Kraigher
ISSN 1318-0509

Okrogla miza

Ob izidu jesenske Maske pripravljamo okroglo mizo, na kateri želimo analizirati aktualne razmere, v katerih nastaja slovenska neodvisna produkcija. Če so leta 1993 zakonske spremembe spodbudile razmah nevladnega sektorja v kulturi in s tem odločno pripomogle k afirmaciji in razvoju eksperimentalnih, plesnih in vizualnih scenskih praks, se danes zdi, da so se pogoji, v katerih delujejo nevladne organizacije, izčrpali. Vsi razpisi, na katerih je mogoče kandidirati za produkcijska sredstva, brez katerih preprosto ni mogoče preživeti, s svojimi normativnimi zahtevami po vidnosti in široki dostopnosti umetniških dogodkov, s spodbujanjem mreženj in povezav, vse bolj »režirajo« produkcijske pogoje in posledično vsebine programov nevladnih organizacij. Narekujejo čas, ki ga imajo umetniki na voljo za pripravo umetniških del in dogodkov, pa tudi oblike in načine produkcij.

Navkljub finančnim rezom v proračune javnega sektorja, ki sta jih sprožili gospodarska in finančna kriza po vsej Evropi, se zahteve do producentov in ustvarjalcev niso zmanjšale. Nasprotno. Zdi se, da neoliberalna maksima »hitreje, bolje, močneje …« za naš sektor danes velja bolj kot kdajkoli. Nevladniki v tekmi za vse težje dosegljiva javna sredstva ustvarjajo vse več: nenehno delajo, potujejo, gostujejo … z manj sredstvi in v vse intenzivnejšem tempu.

Ujetost v kolesje zahtev financerjev izčrpava ustvarjalce in jih sili v prekarizacijo.

Pogovor bo odprl vprašanje, kako preseči začarani krog »Yes We Can« ideologije, ki se je zažrla v vse pore naših podpornih in produkcijskih mehanizmov, in začeti reševati problematiko na sistemski ravni.

Kazalo

Amelia Kraigher: Uvodnik

Ljubezen in država 

Lidija Radojević: Spreminjanje produkcijskega načina v polju kulture

Stefan Hölscher: Potencialno – kaj pomeni danes?

Slovenska postalternativa 1993–2013 

Jure Novak: Vsi vemo!

Trhle trdnjave: Intervju s Simonom Kardumom

Brutalna rutina: Intervju z Janezom Janšo

Krhka usoda: Intervju z Iztokom Kovačem

Rok Vevar: GILŠ – KODUM (1991–1999) med Bauhausom in Black Mountain

Antireprezentacija v sodobnem gledališču: študije primerov

Bojan Anđelković: GLEDALIŠČE – OBLAST – SUBJEKT

Zala Dobovšek: Hoja kot koreografija in mesto kot scenografija

Kalina Stefanova: Legionarji ali postdramsko politično gledališče v latvijskem slogu gre naprej

Matej T. Vatovec: Nota Bene. Anti-reprezentacija gre v gledališče

Poglej tudi

Letn XXXVIII., št. 215-216 (jesen 2023)

10 EU

Somatika

Letn XXXVIII., št. 215-216 (jesen 2023)

Revija Maska
Letn. XXXVIII, št. 213—214 (poletje 2023)

10 EUR

Pozornost

Revija Maska
Letn. XXXVIII, št. 213—214 (poletje 2023)

Revija Maska
Letn XXXVII., št. 209-210 (poletje 2022)

10 EUR

JUFU 2.0

Revija Maska
Letn XXXVII., št. 209-210 (poletje 2022)

Revija Maska
Letn XXXVII., št. 207-208 (pomlad 2022)

10 EUR

Policija

Revija Maska
Letn XXXVII., št. 207-208 (pomlad 2022)

Revija Maska
Letnik XXXVI, št. 205-206 (zima 2021)

10 EUR

Epizode bolezni

Revija Maska
Letnik XXXVI, št. 205-206 (zima 2021)

Revija Maska
Letn XXXVI., št. 203-204 (jesen 2021)

10 EUR

Glas plesa

Revija Maska
Letn XXXVI., št. 203-204 (jesen 2021)

Revija Maska
Letn XXXVI., št. 201-202 (pomlad 2021)

10 EUR

Deložacija kulture

Revija Maska
Letn XXXVI., št. 201-202 (pomlad 2021)

Revija Maska
Letnik XXXV, št. 200cc

10 EUR

Jugofuturizem

Revija Maska
Letnik XXXV, št. 200cc

Revija Maska
Letn. XXXV, št. 200bb (jesen 2020)

10 EUR

Aktualnosti

Revija Maska
Letn. XXXV, št. 200bb (jesen 2020)

Revija Maska
Letn. XXXV, št. 200aa (pomlad 2020)

10 EUR

Potencialnosti

Revija Maska
Letn. XXXV, št. 200aa (pomlad 2020)

  • Zadnje Maske
  • Ekologija med izvedbo in uprizoritvijo
  • JUFU 2.0
  • Policija
  • Epizode bolezni
  • Glas plesa
  • Deložacija kulture
  • Jugofuturizem
  • Aktualnosti
  • Potencialnosti
  • Pisanje na sceni, pisanje za sceno
  • Vse Maske