Slovenska postalternativa 1993-2013
Maska, časopis za scenske umetnosti, je svoje korenine pognala v začetku 20. let prejšnjega stoletja. Ustanovili in ustvarjali so jo svobodomiselni igralci in režiserji, ki so revijo razumeli kot prostor spremembe in prenove gledališča. Maska, ki je prvič izhajala v letih 1920 in 1921, je bila tesno povezana s širšim prostorom tedanje Kraljevine Srbov, Hrvatov in Slovencev. Današnja Maska pa je neposredni dedič revije z množinskim imenom Maske (1985–1991) in je prvič izšla novembra 1991, tedaj še pod okriljem Zveze kulturnih organizacij Slovenije. Urednika Mask Tone Peršak in Peter Božič sta leta 1991 revijo predala novi generaciji kritikov, dramaturgov, filozofov, sociologov in umetnikov, ki so na čelu z Majo Breznik in Ireno Štaudohar odloč(il)no prenovili njen koncept. V programskem uvodniku prve številke je mlado uredništvo izpostavilo tri temeljne konceptualne postulate, ki za Masko
— razmišljanje o gledališču mora sintetizirati vsa področja umetnosti,
— potrebno je nenehno prizadevanje za vzpostavitev teoretičnega jezika, ki bi lahko problematiziral širok razpon gledališke govorice,
— nujno je združevanje teorije in prakse, ki naj se vzajemno osmišljata, ker bo le tako revija lahko predstavljala zapis žive zavesti.
Zakonske spremembe iz leta 1993 so v tedaj še zelo mladi državi Sloveniji ponudile Maski kot naši edini reviji za scenske umetnosti formalni okvir za institucionalizacijo in samostojno pot. Podobno »legalizacijo« je tedaj doživela cela vrsta razmeroma mladih in izjemno prodornih eksperimentalnih, plesnih, vizualnih scenskih praks, ki so jih tudi povezovali s pojmom alternativa. 1993 se je za slovensko alternativo začelo novo štetje. Tedaj še z optimizmom.
Z današnjega gledišča pa lahko ugotovimo tudi, da bi v vsej zgodovini mesta Ljubljana in morda slovenske države nasploh težko našli bolj zapravljeno kulturno-umetniško priložnost, kot je bila t. i. alternativa 80. in začetka 90. let. Kulturne politike kreativnosti številnih neodvisnih organizacij in posameznikov niso zmogle zagotoviti kaj dosti več, kot da so ji od leta 1993 naprej pomagale zadržati in vzdrževati marginalen status. Danes je povsem jasno, da leto 1993 za ljubljansko in slovensko »neodvisno« kreativno polje pomeni neki perfiden prelom, ki so ga ob svojih časih spoznali tudi »neodvisni« ali »alternativni« konteksti drugod po svetu: pojem produkcije je od takrat do danes postopoma zasedel mesto kreativnosti, jo izpodrinil, zamenjal; statusi samozaposlenih prekarnih delavcev v kulturi vzdržujejo iluzijo o zaposlitvah; prezaposlenost prekarcev požira njihov čas; na mesto, ki so ga prej zasedale predstave, so stopili festivali, festivalizacija pa umetniškim projektom daje pečat kulturne industrije; neprofitnim produkcijskim organizacijam, zavodom in društvom se ponuja privid institucionalne organiziranosti; javni dialog in subvencije zagotavljajo vzdrževanje njihove marginalnosti in še bi lahko naštevali. Današnja postalternativa je bolezensko stanje.
Na tej točki za Masko, ki danes kot zavod za založniško, kulturno in producentsko dejavnost skupaj s številnimi drugimi nevladnimi organizacijami obeležuje 20-letnico ustanovitve, ni več ključnega pomena afirmacija novejših umetniških praks skozi njihovo beleženje ter globalno in zgodovinsko kontekstualiziranje, ampak problematizacija strukturnih in političnih vprašanj, ki in kot jih zastavljata sodobna umetnost in teorija. Preizpraševanje lastne pozicije je postalo nekakšen etični imperativ umetnosti 21. stoletja.
Amelia Kraigher
Letn. XXVIII, št. 157–158 (jesen 2013)
Odgovorna urednica: Amelia Kraigher
ISSN 1318-0509
Okrogla miza
Ob izidu jesenske Maske pripravljamo okroglo mizo, na kateri želimo analizirati aktualne razmere, v katerih nastaja slovenska neodvisna produkcija. Če so leta 1993 zakonske spremembe spodbudile razmah nevladnega sektorja v kulturi in s tem odločno pripomogle k afirmaciji in razvoju eksperimentalnih, plesnih in vizualnih scenskih praks, se danes zdi, da so se pogoji, v katerih delujejo nevladne organizacije, izčrpali. Vsi razpisi, na katerih je mogoče kandidirati za produkcijska sredstva, brez katerih preprosto ni mogoče preživeti, s svojimi normativnimi zahtevami po vidnosti in široki dostopnosti umetniških dogodkov, s spodbujanjem mreženj in povezav, vse bolj »režirajo« produkcijske pogoje in posledično vsebine programov nevladnih organizacij. Narekujejo čas, ki ga imajo umetniki na voljo za pripravo umetniških del in dogodkov, pa tudi oblike in načine produkcij.
Navkljub finančnim rezom v proračune javnega sektorja, ki sta jih sprožili gospodarska in finančna kriza po vsej Evropi, se zahteve do producentov in ustvarjalcev niso zmanjšale. Nasprotno. Zdi se, da neoliberalna maksima »hitreje, bolje, močneje …« za naš sektor danes velja bolj kot kdajkoli. Nevladniki v tekmi za vse težje dosegljiva javna sredstva ustvarjajo vse več: nenehno delajo, potujejo, gostujejo … z manj sredstvi in v vse intenzivnejšem tempu.
Ujetost v kolesje zahtev financerjev izčrpava ustvarjalce in jih sili v prekarizacijo.
Pogovor bo odprl vprašanje, kako preseči začarani krog »Yes We Can« ideologije, ki se je zažrla v vse pore naših podpornih in produkcijskih mehanizmov, in začeti reševati problematiko na sistemski ravni.
Kazalo
Amelia Kraigher: Uvodnik
Ljubezen in država
Lidija Radojević: Spreminjanje produkcijskega načina v polju kulture
Stefan Hölscher: Potencialno – kaj pomeni danes?
Slovenska postalternativa 1993–2013
Jure Novak: Vsi vemo!
Trhle trdnjave: Intervju s Simonom Kardumom
Brutalna rutina: Intervju z Janezom Janšo
Krhka usoda: Intervju z Iztokom Kovačem
Rok Vevar: GILŠ – KODUM (1991–1999) med Bauhausom in Black Mountain
Antireprezentacija v sodobnem gledališču: študije primerov
Bojan Anđelković: GLEDALIŠČE – OBLAST – SUBJEKT
Zala Dobovšek: Hoja kot koreografija in mesto kot scenografija
Kalina Stefanova: Legionarji ali postdramsko politično gledališče v latvijskem slogu gre naprej
Matej T. Vatovec: Nota Bene. Anti-reprezentacija gre v gledališče