Pozornost

Sodobno, z informacijsko-komunikacijskimi tehnologijami nadgrajeno stanje je naša nova realnost, ki nedvomno spreminja način, kako zaznavamo in doživljamo svet okoli nas, kako gledamo, se učimo in razmišljamo. Uprizoritvene umetnosti so ena izmed tistih panog umetniškega delovanja, ki vztrajajo na skupni fizični izkušnji, kar pa ne pomeni, da izbire, kaj nas privabi na posamezen dogodek, in načini, kako gledamo predstave, niso zaznamovani z logiko ekonomije pozornosti. Ta številka revije Maska bo pod drobnogled vzela ravno to novo situacijo, ki je v zadnjih desetletjih radikalno spremenila polje uprizoritvenih umetnosti.
(Odlomek iz uredničinega uvodnika)
Letn XXXVIII., št. 213-214 (poletje 2023)
Urednica: Pia Brezavšček
Izdajatelj: Maska
Oblikovanje in prelom: Niko Lapkovski
Kazalo
- www.neodvisni.art
Nik Žnidaršič
BOOM, BOOM, BOOMERJI!
Jaka Bombač
MORFOLOGIJA ALI IRONIJA?
Metod Zupan
POTENCA KABARETSKEGA PREDSTAVLJANJA
- SCENSKE DROBTINICE
Görkem Özdemir
MISLIM
Maša Radi Buh in Rok Bozovičar
SAD SAM TEXTING
- POZORNOST
Radharani Pernarčič
KATALOGOS UDOBJA
Neja Berger
POZORNOST KOT DISTRAKCIJA
Nina Gojić
HVALNICA ACEDII
Konstantina Georgelou, Nienke Scholts
ZAZNAVATI POSTRANI, DEZORIENTIRANO, V TEMI: SANJE, KI NE PRIPADAJO NIKOMUR
Adin Walker
PRODAJA DISCIPLINIRANEGA UMA ZA DOSEGANJE DISCIPLINIRANEGA TELESA: ONLYFANS, PELOTON IN KVIROVSKI DIGITALNI PERFORMANCE V DOBI KOVIDA
Varja Hrvatin
ODPRTIH IMAM 43 ZAVIHKOV, 6 JIH UPORABLJAM ZA TA ČLANEK, OSTALI SO RANDOM
Matej Mihevc
EMERGENTNOST KULTURNE PRODUKCIJE
Aleš Mendiževec
KRIŽANJE VIRTUALNEGA IN REALNEGA: SCREAMAGE
- BRALNI KROŽEK
Rok Bozovičar
O GLEDALIŠKEM DOKUMENTARIZMU: POST-YU TRAVME
Pozor: trije razmisleki o ekonomiji pozornosti
- Četrtek 16. maj 2024 ob 18ih, Pritličje
Na dogodku bomo v obliki krajših predavanj predstavili besedila, objavljena v reviji Maska 213-214: Pozornost/Attention (poletje 2023) na tematiko ekonomije pozornosti in besedila, ki bodo objavljena v suplementu revije Javnost/The Public, ki bo izšel v letu 2024. Dogodek poteka v soorganizaciji zavoda Maska in Centra za raziskovanje družbenega komuniciranja Fakultete za družbene vede. Obetajo se sledeče prispevki:
Neja Berger: Pozornost kot distrakcija
Pozornost kot pažnja, namerna in usmerjena miselna zbranost, je pravzaprav nasprotje fragmentirane prisotnosti pogleda, ki poganja t.i. ekonomijo pozornosti. Glavni mehanizem tovrstne ekonomije je namreč ravno njena nasprotnica, njena motenost: distrakcija. Ko dovolj časa premlevamo razlike med njima, pa ugotovimo, da je pozornost distrakcija in distrakcija pozornost. In če dekonstruiramo pozornost – distrakcijo, kmalu razpade tudi gotovost nasprotij med produktivnostjo – neproduktivnostjo in delom – odlašanjem.
Matej Mihevc: Emergentnost kulturne produkcije
Vse od pojava komputacije spremljamo trend postopnega prilagajanja kulturne produkcije našim kognitivnim kapacitetam oziroma nekakšen krogotok povratnih informacij, prek katerega se kulturna produkcija postopno optimizira in postaja vse bolj odzivna na naše domnevne potrebe. Ob tem lahko govorimo o svojevrstni avtonomiji kulturne produkcije, ki se začne kazati kot na nek način emergenten in človeku tuj mehanizem.
Sašo Slaček Brlek, Peter Sekloča: Kako se slovenski časopisi prilagajajo digitalni dobi?
Tiskani mediji so mnogo bolj kot radio in televizija na udaru z digitalizacijo povezanih sprememb. Občinstva opuščajo branje tiskanih izvodov, medtem pa tiskani mediji z digitalnimi naročninami ali oglaševanjem niso zmožni nadomestiti manjših prihodkov zaradi padanja tiskanih naklad. Oglaševalski prihodki, ki so nekoč polnili strani tiskanih novic, se zdaj prelivajo na digitalne kanale, kjer si skoraj polovico kolača odrežejo digitalne platforme, predvsem Facebook in Google. To pomeni manj denarja za časopise, ki morajo najti nove načine, kako preživeti na trgu.
Časopisna industrija se je odzvala s krčenjem in varčevanjem, kar pomeni tudi slabše plačana in bolj negotova delovna mesta za novinarje ob večjih delovnih obremenitvah. Kljub temu pa nekateri specializirani časopisi, ki se osredotočajo na določene teme, še vedno uspevajo in celo povečujejo svoje prihodke.
Da bi nadoknadili upad prihodkov, časopisna podjetja poglabljajo sodelovanje z oglaševalci in vsebino vse bolj prilagajajo njihovim interesom ter iščejo načine, kako pridobiti dodatne prihodke izven medijskega trga, predvsem z dejavnostjo organiziranja dogodkov. Na te načine poskušajo izkoristiti primerjalne prednosti, ki jih imajo v primerjavi z digitalnimi platformami in si zagotoviti preživetje kljub upadanju naklad in oglaševalskih izdatkov za tisk.