10 EU

Letn XXXIX., št. 220—221 (jesen 2024)
Urednica: Pia Brezavšček
Gostujoča so-urednica: Maša Radi Buh
Izdajatelj: Maska
Oblikovanje in prelom: Niko Lapkovski

 

Revija Maska

Za koga

10 EU

Tokratno številko skupaj urejava urednica portala www.neodvisni.art, ki je predlagala temo, in urednica Maske. Pričujoča edicija je nastala iz potrebe premisliti naše udejstvovanje, tako ustvarjalk kot tudi bolj ali manj profesionalnih gledalk, na področju sodobnih scenskih umetnosti, ki se pogosto zdi izjemno nišno in nemara nedostopno za »neposvečene«. Zdi se, da je za srečanje s sodobnimi uprizoritvenimi praksami potrebna občutljivost – v vsakdanjem jeziku najpogosteje enačena z ‘znanjem’ ali ‘razumevanjem’, z načinom, ‘kako gledati’ –, ki ob stiku s praksami, ki jih pogled ne razume ali ne zna osmisliti, prepreči, da bi se zgradil zid iz zavračanja ali odpora. Kakšne narave je ključ za vstop – gre za stvar izbire ali je vstop nemara tudi razredno zaznamovan in nam je glede na naše poreklo in izhodiščno pozicijo bodisi otežen bodisi olajšan? Kdo smo, ki delamo na polju umetnosti, in za koga ustvarjamo, kdo je naše občinstvo?

Letn XXXIX., št. 220—221 (jesen 2024)
Urednica: Pia Brezavšček
Gostujoča so-urednica: Maša Radi Buh
Izdajatelj: Maska
Oblikovanje in prelom: Niko Lapkovski

 

Gre za introspektivna vprašanja, ki so na stičišču zaostrenih družbenih razmer, ki so v zadnjem dobrem desetletju poglobile in poostrile družbene neenakosti, a niso le strogo ekonomske narave. Naslavljajo tudi kulturno politiko, za katero se vsaj na državni ravni zdi, da se z vprašanjem dostopnosti in raznolikosti marsikdaj ukvarja le parcialno ter celostno nezadostno pristopa prav k osrednjemu vprašanju te številke – za koga? Smo umetnice in kulturne delavke same odgovorne za komunikacijo, prižiganje iskric, ustvarjanje diskurza, »izobraževanje publike«? Je naš umetniški interes zgolj uresničevanje lastnih potencialov in iskanje in uveljavljanje avtentičnega glasu v množici drugih neoliberalnih subjektov, ki se trudijo početi enako ali nemara »kruto optimistično« in nemara utopično ustvarjanje nekakšne ideje skupnega? Zakaj se udejstvujemo v umetnosti, kdo smo in kaj so naše slepe pege, ko to počnemo? Je to, kar nas pri tem bogati, dostopno vsem in zakaj ni?

Verjamemo v utopijo skupnosti, ki jo vadimo, ko gledamo ali delamo umetnost, ali nam predstavlja zgolj pobeg? Je umetnost ograjena skupnosti in kako je mogoče zidove zrušiti? Je ustvarjalno delo nekaj, kar izpolnjuje umetnika, ali mora zato, da bi imelo smisel, rezonirati širše?

Kako bomo o vrednosti umetnosti prepričali skupnost ali občinstvo, če nam ne uspe zanetiti radovednosti niti v ožjih profesionalnih krogih, kjer je vsak preveč zaposlen s samim sabo in lastnimi projekti? Kaj so naše izhodiščne pozicije in kako ozaveščamo lastno ali tujo razredno sramoto in kaj z njo počnemo?

Ta in druga vprašanja si zastavljamo, nanje poskušamo odgovarjati, predvsem pa skupaj z avtoricami in sogovorniki v pričujoči številki z vami deliti razmisleke v upanju, da tvorijo naš skupen problem.

Teatrologinja in kritičarka Zala Dobovšek se sprašuje o grenkem razmerju med svojo nedavno priborjeno akademsko pozicijo in njeno dolgo zamolčano izhodiščno razredno pozicijo ter na podlagi osebne izkušnje premišljuje, kako razredizem na tak ali drugačen način zaznamuje vsa naša udejstvovanja v uprizoritvenih umetnostih. Ne nazadnje zaznamuje že samo možnost vstopa v dvorano, o čemer piše pesnica Kaja Teržan, nekoč tudi sama ustvarjalka na področju sodobnega plesa, ki je po dolgem času intenzivno spremljala dva osrednja gledališka festivala in z bralci delila svoje sveže, neobremenjene, a brezkompromisne vtise. Chrys Papaioannou je teoretičarka, ki se udeležuje jam sessionov kontaktne improvizacije. Sprašuje se o (ne)dostopnosti te mitično demokratične prakse ter o njeni zagonetni umeščenosti nekje med uporabnostjo za samouresničevanje neoliberalnega subjekta in utopičnim potencialom za grajenje skupnosti. Oda Brekke v svoji plesni sredini na Švedskem opaža erozijo konteksta, ki bi na neodvisni sceni lahko vzpostavila občutek skupnega, kar bi pripomoglo k občutku smisla pri že pregovorno hermetičnem ustvarjanju plesnih umetnikov, ki se v procesih zapirajo v svoje svetove. Poda nekaj primerov praks in iniciativ, ki ustvarjajo razmere za izmenjavo in deljenje idej. Številko poleg redne rubrike Neodvisni zaokrožuje intervju domače koreografinje Andreje Rauch Podrzavnik z legendarnim improvizatorjem Julyenom Hamiltonom, ki je nastal ob priložnosti njunega sodelovanja pri predstavi Neuokvirjen čas, ki smo si jo lahko spomladi ogledali v Sloveniji. Med drugim je tudi pri njiju beseda tekla o pretoku in zatikih med izvedbo in sprejemu pri občinstvu.

Za koga torej?

Draga_i bralka_ec, ta številka je zate.

Maša Radi Buh in Pia Brezavšček

Poglej tudi

Letn XXXIX., št. 219—220 (pomlad 2024)

10 EU

Prostori

Letn XXXIX., št. 219—220 (pomlad 2024)

Letn XXXVIII., št. 215-216 (jesen 2023)

10 EU

Somatika

Letn XXXVIII., št. 215-216 (jesen 2023)

Revija Maska
Letn. XXXVIII, št. 213—214 (poletje 2023)

10 EUR

Pozornost

Revija Maska
Letn. XXXVIII, št. 213—214 (poletje 2023)

Revija Maska
Letn XXXVII., št. 209-210 (poletje 2022)

10 EUR

JUFU 2.0

Revija Maska
Letn XXXVII., št. 209-210 (poletje 2022)

Revija Maska
Letn XXXVII., št. 207-208 (pomlad 2022)

10 EUR

Policija

Revija Maska
Letn XXXVII., št. 207-208 (pomlad 2022)

Revija Maska
Letnik XXXVI, št. 205-206 (zima 2021)

10 EUR

Epizode bolezni

Revija Maska
Letnik XXXVI, št. 205-206 (zima 2021)

Revija Maska
Letn XXXVI., št. 203-204 (jesen 2021)

10 EUR

Glas plesa

Revija Maska
Letn XXXVI., št. 203-204 (jesen 2021)

Revija Maska
Letn XXXVI., št. 201-202 (pomlad 2021)

10 EUR

Deložacija kulture

Revija Maska
Letn XXXVI., št. 201-202 (pomlad 2021)

Revija Maska
Letnik XXXV, št. 200cc

10 EUR

Jugofuturizem

Revija Maska
Letnik XXXV, št. 200cc

Revija Maska
Letn. XXXV, št. 200bb (jesen 2020)

10 EUR

Aktualnosti

Revija Maska
Letn. XXXV, št. 200bb (jesen 2020)

Revija Maska
Letn. XXXV, št. 200aa (pomlad 2020)

10 EUR

Potencialnosti

Revija Maska
Letn. XXXV, št. 200aa (pomlad 2020)

  • Zadnje Maske
  • Pozornost
  • Ekologija med izvedbo in uprizoritvijo
  • JUFU 2.0
  • Policija
  • Epizode bolezni
  • Glas plesa
  • Deložacija kulture
  • Jugofuturizem
  • Aktualnosti
  • Potencialnosti
  • Vse Maske