Mårten Spångberg: “Kako zelo ne maram umetnosti, ki je videti eksperimentalna”

Predavanje, 4. 5. 2023
19.00–21.00    Kino Šiška, zgornje preddverje
Predavanje bo potekalo bo v angleškem jezku.
Vstop prost!

Delavnica, 5. 5. 2023 (delavnica je zaprtega tipa)
10.00–18.00    Maska

Organizacija in koprodukcija: Nomad Dance Academy Slovenija in Maska Ljubljana; v sodelovanju s CUK Kino Šiška in JSKD.

Mimogrede, ples nekoliko spominja na dogodek ob izdaji knjige z naslovom »Zgodbe, ki ne povedo ničesar«.

Želel sem govoriti o magiji, a mi zamisel čarodeja ni bila všeč. Cirkus je ubil ves občutek v meni. Nato sem želel govoriti o Tyler, the Creator- ju in Chance the Rapper-ju, pa o vejici, ki naredi vso razliko. O Tylerju kot nekakšnem aristoteljancu in o Naključju, ki trči v Johna Cagea. Prešinilo me je, da obstaja pomembna razlika med plesom in koreografijo, prav kakor obstaja razlika med magijo in cirkusom ali med Tylerjem in Naključjem. Cagea je bilo povsod dovolj, zato ga puščam ob strani. Zanima me razlika med plesom in performansom in med razširjeno koreografijo in koreografijo kot razširjeno prakso. Problem prakse je še vedno moteče navzoč. Bil sem prepričan, da je mentalno v eksperimentalnem še vedno stvar mentalnega. Saj veste, tega, da se ti recimo zmeša, ko se te poloti skrajno nelogično vedenje. Očitno tudi je stvar mentalnega, prav kakor je eksperimentalno povezano s podobo oziroma reprezentacijo. Ples ima s podobami podobne težave. Koreografija pač ne. Mogoče je zaradi tega resnično pomembno plesati. Veliko.

– Mårten Spångberg

Predavanje, 4. 5. 2023
19.00–21.00    Kino Šiška, zgornje preddverje
Predavanje bo potekalo bo v angleškem jezku.
Vstop prost!

Delavnica, 5. 5. 2023 (delavnica je zaprtega tipa)
10.00–18.00    Maska

Organizacija in koprodukcija: Nomad Dance Academy Slovenija in Maska Ljubljana; v sodelovanju s CUK Kino Šiška in JSKD.

Delavnica z Neodvisnimi

5. 5. bo potekala delavnica z Mårtenom Spångbergom in pisci in kritiki, ki kontinuirano pišejo za spletni portal Neodvisni na polju neodvisnih sodobnih uprizoritvenih umetnosti, ki mu urednikujeta Maša Radi Buh in Jakob Ribič. Sodobni ples je v našem prostoru premalo reprezentiran tudi na polju kritištva, zato se nam zdi nujno razvijati formate, ki omogočijo srečanje med teorijo in prakso in sistematično razvijajo prakso pisanja na polju sodobnega plesa.

Refleksija delavnice

Delavnica se je udejanjila kot diskusija na temo kontekstualizacije sodobnega plesa v obdobju modernosti in prevpraševanja mesta kritike kot enega izmed komplementov produkcije. Izhajali smo iz članka, v katerem Spangberg razvije idejo, da sodobna osvoboditev plesa od koreografije predstavlja protiutež razvoju semiokapitalizma, v katerem je produkcija (N)ovosti otežena, saj je meja med novim in Novim zaradi vsrkanja logike znakov v menjalni sistem komajda razpoznavna.

Koreografija kot razširjena v princip strukture se osvobodi od svobode plesa, hkrati pa se razširi na vse dejavnosti, ki vključujejo strukturiranje izkustva – od zaznave do kritike. A v obratu dogodkov tudi ples preneha biti razumljen kot čista svoboda v nasprotju do čiste nujnosti, saj je poudarjena mnogoterost kontekstov, ki jih ples potrebuje, da lahko zaživi. Čeprav je svoboda plesa neizogibno prepletena z nujnostjo, ravno v tem spoju poraja potencialnost, ki za razliko od možnosti ni epistemološka, ampak ontološka kategorija. Ples je strukturi presežen, a je hkrati od nje vseskozi informiran, čeprav ne nujno “v živo” in ne nujno samo s strani koreografije, ampak tudi s strani drugih strukturnih dejavnikov, kot sta zaznava in kritika. Ples, provizorično osvobojen od nujnosti apliciranja strukture, ostaja v prostoru neizrekljivega, večno nam ostaja na konici jezika. Kot večno potencialen (sodobni) ples označuje nekakšen povratek metafizike, ki ni več pojmovana statično, kot spisek kategorij bivanja, ampak dinamično, kot so-porajanje konstelacij predmetov in raznolikih perspektiv nanje, kjer perspektiva ni samo mentalna, ampak tudi telesna kvaliteta.

Sodobni ples se tako še enkrat osvobodi, tokrat na malce drugačen način kot v sredini prejšnjega stoletja. Razlika je ta, da si sedaj ples lahko predstavljamo kot neodvisen od koreografije, koreografijo pa kot neodvisno od plesa. S tem pa naredimo samo prvi korak k predstavljanju vseh možnih spojev med njima.

Če neposrednost čutnega izkustva vpliva na tvorjenje pojmov, medtem ko tvorjenje pojmov omejuje polje možnega izkušanja, potem krožimo v plodovitem prepletu kritičnega in spekulativnega, kjer sta ples in koreografija osvobojena drug drugega in šele kot takšna lahko zaživita v sebi in drug z drugim.

– Jaka Bombač

O predavatelju

Mårten Spångberg je multidisciplinarni koreograf in pisatelj, ki živi in dela v Berlinu.
Zanimata ga ples in koreografija kot razširjeni praksi, kar razvija skozi različne eksperimentalne formate in izraze. Z nedavnimi deli, kot so denimo La Substance, but in English, The Internet in Natten, je gostoval po vsem svetu. Njegovo pisanje je bilo objavljeno in prevedeno v številne tuje jezike.

Utrinki iz dogodka/ Foto: Asiana Jurca Avci

Poglej tudi

  • Zadnji seminarski dogodki
  • Klitoris je anarhistka
  • Kolumna Mårtena Spångberga
  • Isabell Lorey: Prekarizacija, skrb in kvir dolg – kako ponovno premisliti demokracijo
  • Reparativne raziskave
  • Raziskovalna skupina Moč užitka 
  • Feministični bralni krožek s Sestrovščino ponosnega delfina
  • Nasilje, ki je spolno zaznamovano
  • Šelestenje trenirk prihodnosti
  • Ben Woodard: Brez posebnega statusa: Ekologije vršljivskosti v ekologiji
  • Digitalni kapitalizem – bralni krožek
  • Vsi seminarski dogodki