20,45 EUR

Zbirka TRANSformacije, knjiga št. 20
Urednici: Bojana Kunst, Petra Pogorevc
Urednik zbirke: Janez Janša
©Maska, Ljubljana 2006
ISBN-13 978-961-6572-04-0

Zbirka TRANSformacije

Bojana Kunst, Petra Pogorevc (ur.): Sodobne scenske umetnosti

20,45 EUR

V knjižni zbirki Transformacije je izšel zbornik študij domačih in tujih avtorjev o sodobnih scenskih umetnosti. Izhodiščna zamisel je selektiven in problemsko zastavljen avtorski pristop, ki vpenja kritično refleksijo dogajanja v polju sodobne slovenske scenske umetnosti v širši, mednarodni kontekst. Skozi problemsko naravnane študije uveljavljenih domačih in tujih poznavalcev različnih področij sodobnih scenskih umetnosti je dokumentiran širok spekter scenskih umetnosti od eksperimentalnega in konceptualnega gledališča, ambientalnih projektov, plesnega gledališča do intermedijskih umetnosti, performansa in body arta. V njih so osvetljeni dejstva in strategije, ki so v zadnjih petnajstih letih prispevali k razširitvi samega pojma uprizarjanja, posledično pa tudi celotnega teritorija sodobnih scenskih umetnosti.

Knjiga je prva izčrpna analiza sodobnih slovenskih scenskih umetnosti v minulih petnajstih letih, zato pomeni pomemben prispevek k njihovemu razumevanju pa tudi k procesu njihovega zgodovinjenja. Avtorice in avtorji prispevkov: Eda Čufer, Marina Gržinić, Simon Kardum, Mojca Kumerdej, Bojana Kunst, Blaž Lukan, Aldo Milohnić, Barbara Orel, Stojan Pelko, Nataša Petrešin, Petra Pogorevc, Katja Praznik, Mojca Puncer, Tomaž Toporišič, Luk van den Dries, Rok Vevar, Ana Vujanović.

Zbirka TRANSformacije, knjiga št. 20
Urednici: Bojana Kunst, Petra Pogorevc
Urednik zbirke: Janez Janša
©Maska, Ljubljana 2006
ISBN-13 978-961-6572-04-0

O urednicah

Bojana Kunst je filozofinja in dramaturginja. Je direktorica Inštituta za gledališke znanosti na Univerzi v Giessnu in profesorica za teorijo performansa in plesa. V svojem delu raziskuje razmerja med umetnostjo in politiko. Svoje prispevke redno objavlja v različnih publikacijah doma in v tujini ter uči na umetnostnih šolah in akademijah (Univerza v Giessnu – Inštitut za uporabne gledališke študije, Das Arts v Amsterdamu). Kot dramaturginja občasno sodeluje z domačimi in tujimi avtorji, delu je tudi kot voditeljica seminarjev in mednarodnih delavnic.

Petra Pogorevc je gledališka kritičarka, publicistka in prevajalka. Diplomirala je iz primerjalne književnosti in angleškega jezika na Filozofski fakulteti v Ljubljani. Od leta 1993 piše gledališke kritike za časopis Dnevnik, objavlja pa tudi v številnih drugih domačih in tujih publikacijah. Na Tednu slovenske drame v PG Kranj je delovala kot selektorica (2000–2002) in vodja mednarodnega programa (2003). Leta 2001 je uredila številko revije Maska na temo »Nova evropska dramatika«, leta 2003 pa prevedla knjigo Aleksa Sierza Gledališče »u fris«, ki je izšla v zbirki Knjižnica MGL. Za kritiška esejistična besedila s področja scenskih umetnosti, ki jih v reviji Sodobnost objavlja od leta 2004, ji je Društvo slovenskih pisateljev podelilo Stritarjevo nagrado 2005. Trenutno je zaposlena kot hišna dramaturginja v MGL.

Kazalo

Uvod

Čas zgostitve: razumevanje sodobnosti
Eda Čufer: Naša stvar
Bojana Kunst: Težave s sodobnostjo
Petra Pogorevc: Politično onkraj modernega
Ana Vujanović: Maskino hekanje virtualnega. Provizorično mapiranje Maske znotraj lokalnih, regionalnih in mednarodnih kontekstov

Širitev polja: zgodovina in kontekst
Rok Vevar: Predlogi za konceptualizacijo zgodovine sodobnega plesa v Sloveniji
Simon Kardum: Uvodni rituali tretje generacije
Aldo Milohnić: »Politično« in gledališče, ki ni njegov dvojnik. O predstavah
»tretje generacije« v zgodnjih devetdesetih letih 20. stoletja
Tomaž Toporišič: Ranljivo telo teksta in odra. Performativni obrat in njegove
sledi v slovenskem gledališču po letu 2000

Prostori, situacije in prehodi umetnosti
Igor Zabel: Gledališče upora Marka Peljhana
Nataša Petrešin: Fiktivne institucije, gledališče in intermedijske umetnosti
Aldo Milohnić: Artivizem
Bojana Kunst: Politika naklonjenosti in nelagodja
Mojca Puncer: Iz črnega v belo, iz belega v rdeče. Gledališče-muzej in druge hibridne poetike prostorov uprizarjanja

Politike uprizarjanja in scensko telo
Mojca Kumerdej: Primer Kapelica. Etika nepopuščanja želji
Blaž Lukan: Realno pri Jablanovcu. Osem projektov, osem opomb
Katja Praznik: Jaz sem v gibu s teboj. Slovenski sodobni ples med gibom in telesom
Marina Gržinić: O dramatizaciji performansa in performativnih politik pri umetnicah z območja nekdanje Jugoslavije 53

Gledalec in njegovo oko
Eda Čufer: Atletika očesa
Luk Van den Dries: Solzavke in miselne igre. O gledališkem delu Emila Hrvatina
Stojan Pelko: Dvojna ekspozicija
Blaž Lukan: Paradigme presežnega gledališča. De Brea, Janežič, Lorenci
Barbara Orel: Izza očesne mrežnice. Konfiguracija percepcije v sodobnem slovenskem gledališču

Knjiga v javnosti

Andrej Jaklič: Prvih Petnajst let zrcaljenja
Delo / 20. 10. 2006
Bolj ko »navzven« se torej zgodba sodobnih scenskih umetnosti gradi »navznoter«, kot so razgradnja posameznikovega telesa, ukvarjanje z individuumom, njegovim notranjim svetom. Analogno poudarjeni so tudi estetski tokovi, vezani predvsem na poudarjeno avtorske prakse, navezane na katerega od močnejših in prepoznavnejših estetskih tokov.

Boštjan Veselič: Zbornik scenskih umetnosti
TV Slovenija / Kultura / 11. 10. 2006
Jedrt J. Furlan: »­ Najnovejša knjižna izdaja zavoda in založbe Maska Sodobne scenske umetnosti  je zasnovan kot zbornik študij domačih in tujih avtorjev o sodobnih scenskih umetnostnih. Skozi problemsko naravnane študije so osvetljena dejstva in strategij, ki so v zadnjih petnajstih letih prispevale k razširitvi samega pojma uprizarjanja, posledično pa tudi celotnega teritorija sodobnih scenskih umetnosti.«

Jaša Drnovšek: Trenutnost večne umetnosti
Dnevnik / 18. 10. 2006
Tomaž Toporišič, ki se je pri pisanju svojega besedila naslonil na Eriko Fischer-Lichte in njeno estetiko performativnega, je v zvezi s tem poudaril, da so sledi performativnega obrata, do katerega je v umetnosti prišlo sredi šestdesetih let minulega stoletja, pri nas danes vidne znotraj različnih sfer, bodisi pri Bojanu Jablanovcu, Tomiju Janežiču ali Jerneju Lorenciju: “Vse to pa je relevantno tudi za revijo Maska, ki že od nekdaj širi polje gledališča. Prav refleksija, ki jo je razvila v minulih petnajstih letih, odpira možnost za nadaljnji razmislek o sodobnih scenskih umetnostih.”

Izšel je zbornik sodobnih scenskih umetnosti
Radio Slovenija 1 / Kulturna panorama / 14. 10. 2006
Bojana Kunst: »Ko sva dobili povabilo, da narediva zbornik sodobnih scenskih umetnosti, sva izhajali iz časovne situacije v kateri je zbornik izšel in to je stota številka Maske. Se pravi, da gre za zbornik z izidom ob neki časovni priložnosti, ki zaznamuje neko tako imenovano kontinuiteto ali diskontinuiteto. In zanimalo naju je, ali bi bilo možno narediti neko teoretsko artikulirano knjigo, ki bi z – predvsem – avtorji, ki so pisali za Masko v vseh teh letih, skušala podat nek poglobljen teoretsko analitični, primerjalni, pa tudi zgodovinski pogled na to, kaj se je dogajalo v zadnjih 15, 20 leti.«

Petra Vidali: Problemski zbornik, ne telefonski imenik
Večer / 18. 10. 2006
Nedvomno je, da je zbornik Sodobne scenske umetnosti ključno čtivo za razumevanje sodobnega scenskega dogajanja.

Sodobne scenske umetnost, uredili: Bojana Kunst in Petra Pogorevc
TV Slovenija / Knjiga mene briga / 26. 4. 2007

Knjižne zbirke